Tajuk :
Bincangkan perkembangan perdagangan di Melaka pada abad ke-15 dengan merujuk kepada sistem, jalinan jalan perdagangan dan barang dagangannya. [Bahagian 2]
Disediakan oleh :
(1) Tengku Ibrahim Helmi b Tengku Mohammad (Sistem & Pentadbiran)
(2) Mohd Dzulazizi b Amilin (Jalinan Jalan Perdagangan & Barang dagangan)
_________________________________________________
Bincangkan perkembangan perdagangan di Melaka pada abad ke-15 dengan merujuk kepada sistem, jalinan jalan perdagangan dan barang dagangannya. [Bahagian 2]
Disediakan oleh :
(1) Tengku Ibrahim Helmi b Tengku Mohammad (Sistem & Pentadbiran)
(2) Mohd Dzulazizi b Amilin (Jalinan Jalan Perdagangan & Barang dagangan)
_________________________________________________
Sistem dan Pentadbiran Pelabuhan
Kerajaan Melaka sebagai sebuah pusat dagangan yang besar dan
antarabangsa, sudah semestinya mempunyai sistem dan pengurusan tersendiri yang tersusun dalam mengendalikan
pelabuhannya. Hal ini kerana sudah tidak
dapat dinafikan bahawa kedudukan
pelabuhan Melaka sebagai sebuah pelabuhan entrepot yang tersibuk dan terbesar
di rantau ini pada masa itu. Ditambah lagi dengan bilangan saudagar serta pedagang dari
pelbagai negara yang tidak putus-putus mengunjungi Melaka sebagai antara
pilihan utama mereka. Kata Duarto Barbosa, seorang penulis Portugis dalam abad
ke-16 :
“....bandar raya Melaka ini adalah pelabuhan yang terkaya dengan
jumlah pedagang borong yang terbesar dan perkapalan serta perdagangan yang
sungguh banyak yang dapat diperolehi di seluruh dunia.”[1]
Kesibukan di pelabuhan Melaka dapat dilihat melalui catatan Tome
Pires bahawa di pelabuhan Melaka biasanya terdapat lapan puluh empat bahasa
yang dituturkan dan setiap pertuturan tersebut adalah berbeza.[2]
Selain itu, Tome Pires juga pernah mengatakan bahawa pada setiap tahun terdapat
sekurang-kurangnya 100 buah kapal besar dan kira-kira 30 hingga 40 buah kapal-kapal
kecil datang ke pelabuhan Melaka. Tambahan beliau lagi, pelabuhan Melaka begitu
besar sehingga boleh menampung hampir dua ribu buah kapal yang berbagai-bagai
saiz untuk sesuatu masa.[3]
Untuk penulisan ini, saya telah membahagikan sistem-sistem serta
pentadbiran pelabuhan Melaka kepada beberapa kategori :
(1)Sistem
Pelabuhan Perkapalan[4]
Apabila kapal dagangan masuk ke
pelabuhan Melaka, nakhodanya perlu melaporkan diri kepada Syahbandar yang bertanggungjawabbagi negeri tertentu.
Kemudian, setelah mengadap orang besar tertentu atau raja Melaka sendiri dengan membawa hadiah, barulah sebuah gudang
khas dikhususkan untuknya. Kebiasaannya, sebelum berdagang, para pedagang
dikenakan cukai kastam ke atas barang dagangannya. Dan cukai tersebut, berbeza
mengikut dari mana pedagang datang. Hal ini sebenarnya, jika kita lihat,sistem
kapal berlabuh ini sama seperti sistem imegresen yang digunakan oleh
kebanyakkan negara sekarang. Para pedagang atau bukan warganegara perlu
mengikut garis panduan tertentu bagi memasuki negara lain.
(2) Cukai
Para pedagang dikenakan cukai yang adil. Sistem cukai di Melaka berdasarkan pada ‘preferential tariff
system’. Ini bererti bahawa cukai dikenakan mengikut dari mana dagangan
itu datang.[5] Pada
umumnya, terdapat dua jenis bayaran atau cukai bagi urusan import atau membawa
masuk barang dagangan. Bayaran pertama ialah bersifat rasmi yang tertakluk
kepada penetapan kadar yang telah dibuat, yang turut juga dinamakan sebagai
custom duties manakala bayaran yang kedua ialah berbentuk bayaran tidak rasmi
atau hadiah yang harus diberikan kepada Raja, Bendahara, Temenggung dan Syahbandar
yang mewakili bangsa nakhoda berkenaan.[6]
Negeri-negeri seperti India, Selon,
Pegu, Parsi dan dunia Arab dikenakan cukai enam peratus manakala pedagang
tempatan dikenakan cukai sebanyak tiga peratus. Pedagang-pedagang dari China,
Jepun, Jawa dan Maluku tidak dikenakan cukai tetapi dikehendaki memberikan
hadiah kepada raja Melaka dan pembesar-pembesarnya.[7]
Namun demikian, Muhammad Yusoff Hashim menyebut di dalam bukunya, bahawa
pedagang dari China dan Jepun dikenakan cukai import sebanyak lima peratus.[8]
Selain daripada itu, di Melaka
import bagi bahan-bahan makanan mendapat keistimewaan iaitu bebas daripada
cukai. Bayaran bagi bahan-bahan makanan ini kebiasaannya termasuk ke dalam
lingkungan hadiah sahaja.[9]
Saudagar- saudagar yang dimestikan untuk mematuhi peraturan ini ialah
kapal-kapal yang membawa bahan-bahan makanan tidak kira sama ada dari bahagian
timur dan selatan Melaka, Gugusan Kepulauan Melayu,pantai barat Tanah Melayu
dan sebagainya. Dasar cukai terhadap bahan import seperti ini berkait rapat
dengan keadaan Melaka yang kurang sesuai untuk pertanian. Justeru, sudah
semestinya kerajaan Melaka meletakkan dasar yang mudah dan istimewa bagi bahan-bahan makanan dalam
memastikan kelangsungan bekalan makanan untuk penduduk tempatan.
Terdapat juga satu jenis cukai bagi
mereka yang tinggal atau menetap di Melaka. Tome Pires mengatakan bahawa
saudagar yang datang dari Gugusan Kepulauan Melayu dan saudagar asing yang
datang dari Barat yang ingin menetap bersama keluarga mereka di Melaka akan
dikenakan cukai sebanyak 3 peratus . Selain daripada itu, suku-suku Melayu
Nusantara pula akan dikenakan royal tax sebanyak 3 peratus dan sebanyak 6
peratus bagi saudagar dari Barat Asia.[10]
Setelah semua cukai dijelaskan atau
dibayar, barulah urusan jualan barangan pun bermula di sepanjang jambatan
Melaka, pasar-pasar dan sebagainya. Kerajaan Melaka akan mengeluarkan sejenis
lesen kebenaran berniaga kepada para peniaga dan penjual. Pengeluaran lesen ini
juga adalah sebahagian daripada sumber pendapatan kerajaan.[11]
[3] Muhammad
Yusoff Hashim. 1989. Kesultanan Melayu Melaka. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP). Hal.239.
[4] Abdul Halim
bin Saad, Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman.et al. 1994. Op.Cit. Hal.114.
Lihat juga Malaysia Negara Kita. 2009. MDC Publishers Sdn.Bhd. Hal.37
[5] Abdul Halim
bin Saad, Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman.et al. 1994. Ibid. Hal.135
[6] Muhammad
Yusoff Hashim. 1989. Kesultanan Melayu Melaka. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP). Hal.254. Tome Pires menganggap bayaran kedua ini sebagai
perbuatan memeras oleh pihak atasan dan mengatakan bahawa para pedagang
menganggap bayaran yang kedua ini sebagai suatu penindasan.
[7] Abdul Halim
bin Saad, Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman.et al. 1994. Op.Cit.
[8] Muhammad
Yusoff Hashim. 1989. Kesultanan Melayu Melaka. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP). Hal.254