Tuesday, February 12, 2013

Ajaibnya Tawakal

Posted by Tengku Ibrahim on 6:10:00 AM

Assalamualaikum….saya rasa ini adalah penulisan pertama saya setelah sekian lama menyepi, sehinggakan laman blog ini pun sudah bersawang dek lamanya tidak diusik. Perpindahan semula ke alam mahasiswa, sedikit sebanyak memberi kesan (culture shock) dalam diri, dalam proses menyesuaikan diri.

Alhamdulillah,pada penulisan kali ini saya ingin berkongsi dengan para pembaca budiman sekalian tentang “Ajaibnya Tawakal”

Sering kali kita mendengar orang menyebut,

“Serahkanlah segala urusanmu pada Allah”, or “Bertawakalah kamu kepada Allah, pasti kamu akan merasa senang”, or “Kamu pasti akan berasa nikmat sekiranya kamu serahkan segala pengharapanmu pada Allah”, or “Allah akan memberikan padamu jalan keluar sekiranya engkau menyerahkan segala urusanmu pada Allah” dan pelbagai lagi yang biasa kita dengar…

Saya katakan, semua orang tahu tentang tawakal tetapi tidak semua orang mahu bertawakal kepada Allah swt. Ajaibnya tawakal..,kadang-kadang kita tidak menyangka dengan usaha kita yang sedikit itu (kerana sibuk dengan urusan agama Allah), kita boleh dapat perkara yang lebih besar lagi daripada orang lain yang mungkin usahanya lebih lagi daripada kita…Ajaib..!

Mungkin kita merasakan ianya susah bagi kita,tetapi ketahuilah bahawa ianya tidak susah bagi Allah. Ajaibnya tawakal ini…! Firman Allah swt dalam surah at-Thalaq ayat 2-3, yang biasanya dikenali juga sebagai ayat seribu dinar oleh masyarakat Malaysia, yang maksudnya : 

“Barangsiapa bertakwa kepada Allah nescaya dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”

Sahabat-sahabat sekalian,

Ketahuilah bahawa Allah taala menyebut barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, maka Allah jadikan baginya jalan keluar. Keluar daripada segala kesusahan yang dihadapi,keluar daripada segala kemelut dunia, keluar daripada segala hutang piutang. Dalam erti kata lain, berasa tenang dan sentiasa berasa cukup dengan apa yang ada.

Allah juga menyebut, baginya juga rezeki dari arah yang dia tidak sangka. Sahabat-sahabat sekalian,rezeki datang dari arah yang kita sangka dan juga dari arah yang tidak kita sangka-sangka. Contohnya, ramai yang menyangka gajinya itulah rezekinya yang dari arah yang dia sangka tetapi kalau hendak diikutkan kadar usahanya, kadar intelektualnya maka rezeki tersebut adalah mustahil..,tetapi Allah mengkehendakinya….Allahu Rabbi….

Cukuplah Firman Allah taala ini sebagai jawapan kenapa kita semua diuji…

“[115]Maka apakah kamu mengira, bahwa Sesungguhnya kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?[116]Maka Maha Tinggi Allah, raja yang Sebenarnya; tidak ada Tuhan selain Dia, Tuhan (yang mempunyai) 'Arsy yang mulia.[117]Dan barangsiapa menyembah Tuhan yang lain di samping Allah, padahal tidak ada suatu dalilpun baginya tentang itu, Maka Sesungguhnya perhitungannya di sisi Tuhannya. Sesungguhnya orang-orang yang kafir itu tiada beruntung.[118]Dan Katakanlah: "Ya Tuhanku berilah ampun dan berilah rahmat, dan Engkau adalah pemberi rahmat yang paling baik." (al Mukminun : 115-118)

“[2]Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami Telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?[3]Dan Sesungguhnya kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta.”(al ‘ankabut : 2-3)

Cukuplah sebagai penutup saya akhiri dengan satu doa yang diajarkan oleh Baginda saw…,iaitu

والحديث المذكور رواه أنس بن مالك رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لفاطمة رضي الله عنها : ما يمنعك أن تسمعي ما أوصيك به أن تقولي إذا أصبحت وإذا أمسيت: يا حي يا قيوم برحمتك أستغيث أصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين . رواه النسائي والبزار بإسناد صحيح والحاكم وقال: صحيح على شرطهما . وحسنه الألباني في صحيح الترغيب والترهيب

Maksudnya : Ya Hayy, Ya Qayyum…Dengan rahmat-Mu daku memohon pertolongan. Engkau perbaikilah urusanku secara keseluruhan. Dan janganlah Engkau serahkan urusanku kepada diriku walaupun seketika (sesaat).

Perbanyakkanlah kita membaca doa ini. Mudah-mudahan kita semua tergolong dalam golongan yang mendapat pentujuk… =)

(Sekadar Gambar Hiasan)

0 comments:

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site