Friday, August 20, 2010

Andai Engkau Mengerti

Posted by Tengku Ibrahim on 9:51:00 PM


Terlebih dahulu ana hendak mohon maaf daripa para pembaca budiman sekalian kerana telah lama tidak menghiasi ruangan ini.Ana rasa masih belum terlambat untuk ana mengucapkan selamat berpuasa kepada semua pembaca sekalian.


Pada kali ini saya ingin mengajak anda semua untuk sama-sama kita berfikir tentang keadan dunia sekarang yang mana terlalu ramai golongan intelektual. Hal ini menunjukan sesuatu perkara yang baik kerana dengan munculnya pelbagai golongan intelektual dari seluruh dunia maka akan semakin bercambahlah ilmu.


Namun begitu,kehadiran golongan intelektual ini kadang-kadang memberikan impak yang besar kepada masyarakat kerana kelainan cetusan idea mereka.Bagi saya perkara ini tidak ada masalahnya jika masyarakat lebih open minded dan tidak berfikiran jumud.


Sebagai contoh,perbezaan khilafiah. Masyarakat tempatan tidak boleh menerima perkara yang lain daripada apa yang mereka lakukan.Padahal perkara khilafiah adalah sesuatu perkara yang kecil yang tidak perlu diperdebatkan. Hal ini juga kadang-kadang berlaku adalah disebabkan oleh sikap sesetengah ulamak yang tidak amanah dalam menyampaikan ilmu, mereka menyampaikan sesuatu ilmu itu tanpa menerangkan secara jelas berdasarkan nas-nas alquran dan hadith.Malah ada yang lebih teruk lagi yang terus menyelewengkan fakta sejarah, semata-mata hendak menyokong hujjah mereka.perkara ini sepatutnya tidak berlaku kepada golongan ulamak yang dikatakan pewaris para anbiyak.Sebagai contoh,fakta mengenai ibnu taimiah, muhamad abdul wahab,khalifah harun arrasyid dan lain-lain lagi.Saya tidak mahu menerangkan tentang mereka dengan lebih terperinci kerana penghuraiannya terlalu panjang.


Oleh itu,nasihat saya banyakkan membaca pelbagai buku.Saya mengatakan ini adalah berdasarkan penelitian saya.Jangan kita menerima bulat-bulat apa yang di katakan oleh orang lain tetapi kita sendiri mengkajinya adakah fakta yang disampaikan tepat atau salah.Kita tidak mahu menabur fitnah keatas ulamak islam,pemimpin islam yang telah banyak berjasa dalam menyebarkan islam.Saya hanya boleh katakan "Andai Engkau Mengerti" tentu engkau terus membaca demi kebenaran dan setiap yang engkau ucapkan adalah berdasarkan alquran,assunnah,fakta dan angka sejarah yang tepat...


Marilah sama-sama kita fikirkan....

0 comments:

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site