Saturday, March 19, 2011

CRITICAL THINKING

Posted by Tengku Ibrahim on 4:12:00 AM

Sudah lama rasanya saya tidak meng'update' blog ni..Mungkin dek kerana kesibukkan yang sentiasa mencengkam masa sehingga sentiasa mengingatkan diri ni jangan suka buang masa.Benarlah kata-kata Assyahid Imam Hassan al banna : Kewajipan lebih banyak daripada waktu(masa).Jika direnungkan kata-kata ini pasti seseorang tersebut akan sentiasa tekun dan bersungguh-sungguh dalam sebarang gerak kerja.Hal ini kerana kita boleh terjemahkan jugak maksud kata-kata ni seperti kalau seseorang itu buang masa atau buat sesuatu yang tidak berfaedah pasti kerjanya yang benar-benar patut diutamakan tidak selesai.So dia akan bersungguh-sungguh dalam menunaikan tanggungjawabnya itu.Ditambah lagi dengan firman Allah taala yang bermaksud setiap yang bernyawa(hidup)pasti akan mati.

Sebenarnya bukan perkara ini yang saya hendak utarakan untuk dibincangkan pada kali ini tetapi saya merasakan perlu untuk kali ini saya memulakan muqadimahnya seperti itu.Mudah-mudahan kita kan sentiasa ingat akan tanggungjawab yang diamanahkan kepada kita,tidak kira apa pun perkara.

Kita sering kali mendengar seseorang menggesa seseorang untuk berfikir secara kritis atau dipanggil juga sebagai 'critical thinking'.atau dalam bahasa yang lebih mudah, kita biasa memanggilnya dengan berfikir diluar kotak.Apakah,bagaimana,siapa,kemana,tidak akan saya bicarakan cumanya saya akan lebih tumpu kepada tindakan dan perkara yang kita sering lupa untuk berfikir secara kritis sebab kita hanya menyangka berfikir secara kritis pada satu-satu bahagian sahaja dan kebiasaannya hanya pada pembentangan sahaja.

Baca artikel ini:


ISTILAH kritikal berasal dari perkataan Greek kritikos yang bermaksud judge atau menghakimi atau mengadili. Dalam tradisi orang-orang Greek dan Yunani, ia melahirkan pemikir-pemikir yang amat kritikal terhadap sesuatu subjek dan akhirnya menjadi ahli falsafah yang terkenal.

Barat menjadikan asas berfikir Aristotle, Plato dan Socrates sebagai landasan mengembangkan ilmu dan kehidupan. Dalam tradisi orang-orang Islam pemikiran kritikal memang menjadi landasan dalam membuat sesuatu keputusan, tafsir dan takwil . Menafsir al- Quran dan hadis dilakukan secara kritikal supaya hasil pemikiran selari dengan kebenaran. Kebenaran dalam Islam merujuk kepada sumber naqliah atau sumber wahyu. Wahyu adalah autoriti atau wibawa yang tertinggi dalam memandu manusia berfikir supaya kebenaran yang diterima tidak saja zahir tetapi memberi makna yang hakiki.

Berfikir secara kritikal membimbing pemikir ke arah kebenaran. Puncak kepada berfikir menemukan manusia mengenai kebenaran. Proses berfikir kritikal membolehkan seseorang membezakan yang benar dengan yang salah, yang buruk dengan yang baik, yang bermanfaat dan bermusibat, yang memberi faedah atau mendatangkan padah dan sebagainya. Sudah tentu asas yang memberikan kemampuan seseorang berfikir kritikal ialah ilmu, maklumat, pengalaman, pertukaran pandangan dan dalam tradisi Islam diakhiri dengan hikmah. Hikmahlah merupakan jalan terbaik membimbing manusia menemui kebenaran.

Para remaja adalah kelompok yang terbaik dilatih untuk berfikir kritikal. Kemajuan ilmu dan pemikiran atau idea bergantung kepada wujudnya suasana yang mengizinkan pemikiran kritikal berlaku. Apalagi untuk melahirkan modal insan yang berkualiti kemahiran berfikir secara kritikal adalah amat dituntut. Remaja bakal menjadi dewasa dan bakal memegang teraju kepimpinan dan pengurusan ilmu, sistem dan negara pada masa depan.
Amat penting remaja hari ini dididik dengan kemahiran berfikir yang kritikal supaya jenis cabaran yang dinamik berubah tidak menjadikan remaja gelabah untuk mencari arah diri dan arah tujuan dalam mengurus manusia dan kemanusiaan.
OLEH : (PROF. DR. SIDEK BABA ialah pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak, Selangor.
*Bicara Agama, Utusan Malaysia, 15 Julai 2006)

_________________________________________________________________________________________

Defining Critical Thinking


Critical thinking...the awakening of the intellect to the study of itself.

Critical thinking is a rich concept that has been developing throughout the past 2500 years. The term "critical thinking" has its roots in the mid-late 20th century. We offer here overlapping definitions, together which form a substantive, transdisciplinary conception of critical thinking.
Critical Thinking as Defined by the National Council for Excellence in Critical Thinking, 1987
A statement by Michael Scriven & Richard Paul for the
{presented at the 8th Annual International Conference on Critical Thinking and Education Reform, Summer 1987}.
Critical thinking is the intellectually disciplined process of actively and skillfully conceptualizing, applying, analyzing, synthesizing, and/or evaluating information gathered from, or generated by, observation, experience, reflection, reasoning, or communication, as a guide to belief and action. In its exemplary form, it is based on universal intellectual values that transcend subject matter divisions: clarity, accuracy, precision, consistency, relevance, sound evidence, good reasons, depth, breadth, and fairness.



It entails the examination of those structures or elements of thought implicit in all reasoning: purpose, problem, or question-at-issue; assumptions; concepts; empirical grounding; reasoning leading to conclusions; implications and consequences; objections from alternative viewpoints; and frame of reference. Critical thinking — in being responsive to variable subject matter, issues, and purposes — is incorporated in a family of interwoven modes of thinking, among them: scientific thinking, mathematical thinking, historical thinking, anthropological thinking, economic thinking, moral thinking, and philosophical thinking.
Critical thinking can be seen as having two components: 1) a set of information and belief generating and processing skills, and 2) the habit, based on intellectual commitment, of using those skills to guide behavior. It is thus to be contrasted with: 1) the mere acquisition and retention of information alone, because it involves a particular way in which information is sought and treated; 2) the mere possession of a set of skills, because it involves the continual use of them; and 3) the mere use of those skills ("as an exercise") without acceptance of their results.
Critical thinking varies according to the motivation underlying it. When grounded in selfish motives, it is often manifested in the skillful manipulation of ideas in service of one’’s own, or one's groups’’, vested interest. As such it is typically intellectually flawed, however pragmatically successful it might be. When grounded in fairmindedness and intellectual integrity, it is typically of a higher order intellectually, though subject to the charge of "idealism" by those habituated to its selfish use.
Critical thinking of any kind is never universal in any individual; everyone is subject to episodes of undisciplined or irrational thought. Its quality is therefore typically a matter of degree and dependent on , among other things, the quality and depth of experience in a given domain of thinking or with respect to a particular class of questions. No one is a critical thinker through-and-through, but only to such-and-such a degree, with such-and-such insights and blind spots, subject to such-and-such tendencies towards self-delusion. For this reason, the development of critical thinking skills and dispositions is a life-long endeavor.

Another Brief Conceptualization of Critical Thinking
Critical thinking is self-guided, self-disciplined thinking which attempts to reason at the highest level of quality in a fair-minded way. People who think critically consistently attempt to live rationally, reasonably, empathically. They are keenly aware of the inherently flawed nature of human thinking when left unchecked. They strive to diminish the power of their egocentric and sociocentric tendencies. They use the intellectual tools that critical thinking offers – concepts and principles that enable them to analyze, assess, and improve thinking. They work diligently to develop the intellectual virtues of intellectual integrity, intellectual humility, intellectual civility, intellectual empathy, intellectual sense of justice and confidence in reason. They realize that no matter how skilled they are as thinkers, they can always improve their reasoning abilities and they will at times fall prey to mistakes in reasoning, human irrationality, prejudices, biases, distortions, uncritically accepted social rules and taboos, self-interest, and vested interest. They strive to improve the world in whatever ways they can and contribute to a more rational, civilized society. At the same time, they recognize the complexities often inherent in doing so. They avoid thinking simplistically about complicated issues and strive to appropriately consider the rights and needs of relevant others. They recognize the complexities in developing as thinkers, and commit themselves to life-long practice toward self-improvement. They embody the Socratic principle: The unexamined life is not worth living, because they realize that many unexamined lives together result in an uncritical, unjust, dangerous world.
~ Linda Elder, September, 2007

Why Critical Thinking?
The Problem
Everyone thinks; it is our nature to do so. But much of our thinking, left to itself, is biased, distorted, partial, uninformed or down-right prejudiced. Yet the quality of our life and that of what we produce, make, or build depends precisely on the quality of our thought. Shoddy thinking is costly, both in money and in quality of life. Excellence in thought, however, must be systematically cultivated.
A Definition
Critical thinking is that mode of thinking - about any subject, content, or
problem - in which the thinker improves the quality of his or her thinking
by skillfully taking charge of the structures inherent in thinking and
imposing intellectual standards upon them.
The Result
A well cultivated critical thinker:
• raises vital questions and problems, formulating them clearly and
precisely;
• gathers and assesses relevant information, using abstract ideas to
interpret it effectively comes to well-reasoned conclusions and solutions, testing them against relevant criteria and standards;
• thinks openmindedly within alternative systems of thought,
recognizing and assessing, as need be, their assumptions, implications, and practical consequences; and
• communicates effectively with others in figuring out solutions to complex problems.
Critical thinking is, in short, self-directed, self-disciplined, self-monitored, and self-corrective thinking. It presupposes assent to rigorous standards of excellence and mindful command of their use. It entails effective communication and problem solving abilities and a commitment to overcome our native egocentrism and sociocentrism. (Taken from Richard Paul and Linda Elder, The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools, Foundation for Critical Thinking Press, 2008).
Critical Thinking Defined by Edward Glaser

In a seminal study on critical thinking and education in 1941, Edward Glaser defines critical thinking as follows “The ability to think critically, as conceived in this volume, involves three things: ( 1 ) an attitude of being disposed to consider in a thoughtful way the problems and subjects that come within the range of one's experiences, (2) knowledge of the methods of logical inquiry and reasoning, and (3) some skill in applying those methods. Critical thinking calls for a persistent effort to examine any belief or supposed form of knowledge in the light of the evidence that supports it and the further conclusions to which it tends. It also generally requires ability to recognize problems, to find workable means for meeting those problems, to gather and marshal pertinent information, to recognize unstated assumptions and values, to comprehend and use language with accuracy, clarity, and discrimination, to interpret data, to appraise evidence and evaluate arguments, to recognize the existence (or non-existence) of logical relationships between propositions, to draw warranted conclusions and generalizations, to put to test the conclusions and generalizations at which one arrives, to reconstruct one's patterns of beliefs on the basis of wider experience, and to render accurate judgments about specific things and qualities in everyday life. (Edward M. Glaser, An Experiment in the Development of Critical Thinking, Teacher’s College, Columbia University, 1941).
_________________________________________________________________________________________

Lahirnya generasi sekarang atau lebih tepat lagi golongan muda mudi sekarang ini bersama dengan mereka satu jenis pemikiran yang sukar dijangka sehinggakan mereka digelar generasi 'Y'.Hali ini kerana mungkin disebabkan faktor persekitaran yang kini penuh dengan teknologi,internet,majalah dan sebagainya.Segalanya hanya dihujung jari.Faktor persekitaran ini sedikit sebanyak telah memberi kesan kepada pemikiran mereka.Fator suka bertanya,mempersoal,mintak hujjah kadang-kadang baik dan kadang menjengkelkan seseorang yang berasa kurang selesa.Kesannya golongan yang berasa kurang senang akan terus mencantas dan langsug tidak memberi peluang.Ini bukan tindakkan yang wajar.Sepatutnya mereka diberi peluang untuk membuka lagi ruang pemikiran mereka.Perkara ini banyak dan kerap kali berlaku dalam banyak persatuan,parti politk dan sebagainya.Mereka tidak sepatutnya dicantas tapi harus diberi peluang..,kawal mereka dengan cara yang sepatutnya.

Pemikiran yang kritis(critical thinking)boleh dilatih melalui pelbagai cara dan kaedah.Kaedah yang kebiasaan digunaan adalah melalui brainstorming dan sebenarnya sangat membantu dalam meningkatkan daya berfikir.Selain daripada itu,kaedah membedah buku juga sangat membantu.Selalulah membincangkan tentang input-input baru mengenai satu isu atau tajuk buku yang dibaca.Melalui penghayatan terhadap satu-satu movie juga sebenarnya sangat membantu.Cumanya kaedah penglihatan dan cara melihat movie tersebut harus ditukar.Cuba setiap kali habis sesuatu movie ditonton buat satu analisis apa yang dapat diperolehi daripada movie tersebut,secara lisan,tulis dan sebagainya.pountnya kat sini jangan malas untuk berfikir.Latihlah minda anda untuk sentiasa berfikir dalam apa juga cara,keadaan,bidang dan sebagainya.


Seperti mana tokoh-tokoh dulu juga tidak terlepas daripada berfikir secara kritis,contohnya kita lihat dalam sejarah penciptaan kad kredit dan sejarah thomas edison.


Sejarah penggunaan kad kredit adalah bermula di New York. Pada tahun 1951, seorang lelaki Amerika bernama Frank NcNamara, Pengerusi Hamilton Credit Corporation bersama rakan lamanya, Alfred Bloomingdale dan peguamnya, Ralpd Sneider makan malam di sebuah restoran terkemuka di New York untuk berbincang mengenai masalah pelanggan yang membuat pinjaman dengan syarikat beliau. Malangnya, beliau tertinggal dompetnya semasa untuk membayar bil makanan dan beliau menghubungi isterinya supaya membawa wang untuk beliau bagi membayar bil makanan di restoran tersebut. Kejadian ini telah memalukan beliau. Dari peristiwa tersebut, beliau telah mendapat idea untuk memulakan penggunaan kad kredit di mana seseorang boleh makan dan minum dengan menggunakan kad tanpa membawa wang bersama. Kemudian, beliau mencadangkan kepada beberapa buah restoran dan mereka mula dapat melihat manfaatnya. Dengan itu, bermulalah Diners' Club dengan Frank NcNamara sebagai pengasasnya. Selepas itu, mereka telah memberi kad kepada 200 pelanggan dan mereka boleh menggunakannya di 27 restoran terkemuka di New York. Kaedahnya ialah pelanggan-pelanggan akan makan di restoran dan Diners' Club akan membayar bil mereka. Kemudian, pelanggan akan membayar kepada Diners' Club dengan caj tertentu ke atas kad yang digunakan.Rujukan:(http://wankamarul701.blogspot.com/2011/02/sejarah-kad-kredit.html)


Dan sejarah Thomas Edison mugkin anda semua boleh merujuk pada (THOMAS EDISON)Sejarah telah menunjukkan yang beliau bukan sahaja telah mencipta lampu tetapi juga benda lain.

Kesimpulannya,jangan malas berfikir.


0 comments:

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site