Sunday, February 05, 2012

Salam Maulidur Rasul

Posted by Tengku Ibrahim on 11:19:00 AM


Ketika mana Rasulullah saw telah pergi meninggalkan para sahabat buat selama-lamanya, maka Saidina Umar al Khattab bangun, mengangkat pedangnya sambil berkata,"Barangsiapa yg berkata Rasulullah telah wafat maka akan aku penggal kepalanya,sesungguhnya rasulullah hanya koma..".

Lantas, Saidina Abu Bakar bangun menenangkan sahabatnya,Saidina Umar al Khattab dgn membaca firman Allah taala yg bermaksud,"dan Muhammad itu hanyalah seorg rasul;sebelumnya telah berlalu beberapa rasul. Apakah jika dia wafat atau dibunuh, kamu berpaling ke belakang(murtad)? Barangsiapa yang berpaling,maka ia tidak akan merugikan Allah sedikit pun. Allah akan memberi balasan kpd org yg bersyukur.
(Ali Imran,ayat 144)

Kemudian,Saidina Umar pun rebah terduduk kerana kakinya tidak dpt lagi menahan dirinya dan kesedihan dlm dirinya bahawa sesungguhnya sahabat yg sgt dicintainya telah pergi meninggalkan buat selama-lamanya..,lalu berkata : "sesungguhnya tidak terlintas sedikit pun dalam fikiranku firman Allah tersebut".

Begitu juga dengan sahabat2 yg lain, mengalirkan air mata kerana tidak dapat lagi menahan sebak yg terbuku di dlm hati mereka...

Ya Allah hebatnya mereka YA Allah,anak didik Rasulullah saw.,bagaimana kecintaan mereka kepada kekasihMu mengalahkan kecintaan mereka kepada seluruh isi dunia..,mudah-mudahan aku tergolong dlm golongan yg bersama mereka..

Salam Maulidur Rasul....

0 comments:

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site