Wednesday, January 25, 2012

Soalan 1 : Berkenaan "Couple"

Posted by Tengku Ibrahim on 9:05:00 PM


Hamba Allah : Assalamualaikum..maaf klu ana mengganggu.nk mintak pndpat dr owg yg berilmu insyaallah..kwn ana de tnye ana wajar x klu kite teroskan prhubungan klu antre laki n pompuan dh suke antre 1 same lain..tp umo bwu 19..ana x tau nk jelaskan..syukran~

Admin : 'perhubungan' terlalu umum.... perhubungn yg mcm mana?adakah sprt seorg sahabat or kekasih or cmne...

Hamba Allah : hmmm...yup kekasih..


Admin : ana xtau nak mula dari mana.. tp xpe ana cuba..

Hamba Allah : hmmm...xpe..ape2 jek..


Admin : masalah ini adalah bergantung kpd beberapa situasi..,yg pertamanya kita kena igt..,Islam hanya mengiktiraf org yg bercinta melalui ikatan yg sah (kahwin)..sebagaimana dpd ibnu Abbas r.a,beliau berkata bahawa Rasulullah bersabda"Kita tidak lihat bagi dua org yg bercinta seperti nikah"(riwayat ibnu Majah),so utk pandgn pertama ana,ana mengesyorkan sama ada kahwin atau tinggalkan.....ini yg pertama.. tp situasi bleh berubah...,contohnya mereka telah lama bercouple atau si pasangan x boleh terima kalu putus,ugut nak bunuh diri dan sebagainya...sebagaimana di alami sendiri oleh sahabat ana...,nasihat ana begini...

Hamba Allah : owh...


Admin : bgtau pd mereka..,boleh terus bercinta tp mesti salah seorg yg faham @ nak berhenti, menjaga batas2 dlm ISlam..,tidak buat perkara2 mungkar yg memang jelas hukumnya dan pada masa sama mesti terus memberi kefahaman islam padanya dgn harapan dia akan faham dan kalaupun xboleh putus terus..,mungkin tangguh dulu prhubungan sehingga masa yg sesuai utk benar2 melngsungkan perkahwinan....

dan pandgn peribadi ana... bagi sesiapa yg telah terlanjur bercouple @ bercinta, dan benar2 suka sgt pada psgn masing2 dgn hasrat sehingga ke gerbang perkahwinan maka teruskanlah..,dan pada masa sama hendaklah menjaga tatasusila dan batas2 sbagai seorg Muslim...dan bagi yg juga telah terlanjur bercouple@bercinta tp tidak serius,hanya sekadar hendak main2..,maka lebih baik tinggalkan..jgn aniaya diri sendiri dgn prkara yg tiada manfaatnya..,malah boleh menimbulkan berbagai lagi prasangka.....dan bagi yg belum ada maka jgn nak cuba2 test bercinta @ bercouple..,fokuskan pd yg lebih utama dahulu..,adapun perkahwinan @ pasangan hidup adalah perkara mendatang..,ianya akan tetap hadir bila tiba masanya @ jodoh..,cuma persoalannya sama ada masa belajar,bekerja atau bila pun..,ianya tetap akan ada....wallahualm...sekdar pndgn dari dir yg dhoif...~

Hamba Allah : owh...ana fhm skang... betapa bertimbang rasenye islam... tp... yg ngh couple skang.. yg betol2 nk ke grbang prkhwinan..wlupon lame lg dibolehkan??cm 2 ke??

Admin : yg bawah hanya pndgn ana... tp kita juga kena igt...yg ana sebutkan td ibarat.. atau seolah-olah kita telah cop@taqdim@bertunang.. makna bertunang yg asal adalah kita cop dulu,berlaku persetujuan anatra kedua2 belah pihak..adapun amalan sarung cincin dan majlis bertunang hanyalah adat istiadat dlm masyarakat melayu... dan kita kena igt Islam tidak menggalakkan bertunang yg terlalu lama...,tp bukannya xboleh terus sehingga haram... batas2 antara dua org yg telah bertunang pun masih sama sebagaimana batas2 antara perempuan dan laki2 yg bukan muhrim..so bertunang tidak memberi pelepasan kpd mereka melainkan hanya dgn nikah shj...

Hamba Allah : alhmdulillah ana phm skang...syukran yew..nty klu ana de masalah ana tnye lg yew..may allah bless u~


Admin : afwan~


Hamba Allah : errr,,,nk tnye lagi...sorry....hehe
cmne klu nk halalkan hubungan ngn care bikah tp hidup mcm owg cpl..mksodnye xpayah nfkah coz masing2 ngh belajar...boley ke??


Admin : ana xbrpa faham maksud soalan ni...,.
tp ana try lar buat2 faham...,sebenarnya couple itu hanya dari sudut istilah yg diberi..,couple or pasangan memberi makna yg sama..,cumanya yg menjadi persoalan..,ikatannya halal ke blum...,dan hanya nikahlah satu2nya cara yg menghalalkan ikatan tersbut...

nafkah pn terlalu luas maknanya...
mungkin saudari pernh dngr nikah gantung(ana xpasti istilahnya),yg mana pasngn berkahwin tp tidak tinggal bersama,krn masing2 masih belajar...
Ini adalah salah satu alternatif utk kita menjauhi maksiat,sumbang mahram,zina dan sebagainya..,

Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya. (H.R. Tirmidzi)

Ana membuat andaian pasangan tersebut ada meminjam PTPTN atau dapat biasiswa. Jadi ia bermakna dua-dua masih dapat hidup dengan wang yang asas tu. Jadi, sementara masih belum ada kerja, suami berilah nafkah yang termampu kepada isteri. Nafkah cukup sekadar makan minum asas isteri sehari semalam. Mungkin RM50 atau RM100 sebulan? Bergantung kepada berapa banyak isteri gunakan untuk makan. Lagipun, isteri jugak ada wang, jadi tak perlu rasa ada masalah di situ. Yang penting dua-dua masih dapat hidup. Lain la kalau isteri demand kereta, rumah, rantai emas, baju berlambak-lambak, dan macam-macam lagi. Jadi, sepatutnya tiada masalah dalam bab nafkah. Cuba kita tengok orang Arab zaman Nabi dulu. Adakah kebanyakan daripada mereka orang berharta? Tidak. Mereka cuma mampu memberi isteri makan makanan setakat yang mereka mampu beri. Itu pun sudah mencukupi untuk dijadikan nafkah. Nabi tak larang pun orang miskin berkahwin. Jangan jadikan kekurangan wang sebagai penghalang perkahwinan. Itu namanya menyalahkan takdir Allah. Berdosa.

Firman Allah: Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:32)

Hamba Allah : owh...ksimpulannye boley la yew...syukran~:)


Admin : ini hanyalah pndgn ana...,mgkn saudari boley try jgk tnye2 org lain....ok..,tQ

*Dialog soal jawab ini telah berlaku antara hamba Allah(nama dirahsiakan oleh penulis) dengan penulis di dalam fB, dan segala yang tertera tidak diubah sedikit pun oleh penulis..,mudah-mudahan sedikit soal jawab ini memberikan sedikit pencerahan dan manfaat kepada diri kita yang serba dhoif ini...Wallahualam...

0 comments:

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site