Tajuk :
Bincangkan perkembangan perdagangan di Melaka pada abad ke-15 dengan merujuk kepada sistem, jalinan jalan perdagangan dan barang dagangannya. [Bahagian 3]
Disediakan oleh :
(1) Tengku Ibrahim Helmi b Tengku Mohammad (Sistem & Pentadbiran)
(2) Mohd Dzulazizi b Amilin (Jalinan Jalan Perdagangan & Barang dagangan)
__________________________________________________
3. Kemudahan Prasarana di Pelabuhan Melaka.
Pemerintah Melaka juga menyediakan gudang untuk pedagang
menyimpan barang dagangan mereka. Gudang-gudang ini dikelilingi oleh pagar dan
pintu serta dikawal oleh penjaga. Sebahagian gudang berada di bawah tanah.[1]
Selain daripada itu, Melaka juga menyediakan kemudahan penginapan kepada para
pedagang yang ingin menetap dan terdapat jumlah kadar yang perlu dibayar
sebagaimana yang telah saya terangkan sebelum ini.
Melaka juga menyediakan kemudahan-kemudahan lain seperti kapal-kapal
yang rosak boleh dibaiki di pelabuhan. Selain itu, kapal, perahu, jong, lancar,
gajah dan pekerja disediakan oleh Syahbandar untuk mengangkut barang ke gudang.
Kerajaan Melaka juga turut menyediakan bekalan makanan dan minuman kepada para
saudagar.[2]
Tome Pires pernah mengatakan
bahawa pada setiap tahun terdapat sekurang-kurangnya 100 buah kapal besar dan
kira-kira 30 hingga 40 buah kapal-kapal kecil datang ke pelabuhan Melaka.
Tambahan beliau lagi, pelabuhan Melaka begitu besar sehingga boleh menampung
hampir dua ribu buah kapal yang berbagai-bagai saiz untuk sesuatu masa[3].
Kenyataan Tome Pires itu jelas menunjukkan bahawa mustahil dengan bilangan
kapal yang sebegitu banyak datang berlabuh di Melaka menyebabkan kerajaan tidak
terfikir untuk menyediakan apa-apa infrastruktur atau kemudahan-kemudahan bagi
para pedagang.
Selain daripada itu, gedung-gedung
serta gudang-gudang yang disediakan terjamin daripada api, kerosakkan dan
kecurian.[4]
Dan gudang tersebut mestilah mampu untuk menyimpan bahan-bahan makanan dalam
masa atau tempoh yang tertentu. Infrastruktur dan kemudahan yang disediakan ini
perlu banyak dan berkualiti kerana saudagar-saudagar dari India, China dan
Kepulauan di sebelah Timur tidak sampai pada waktu yang sama oleh sebab semua
perjalanan laut sangat bergantung pada tiupan angin monsun.
Antara faktor yang menyebabkan
Melaka terkenal dan menjadi pilihan pedagang kerana jaminan keselamatan yang
diberikan. Unsur-unsur dan jaminan keselamatan gudang-gudang, gedung-gedung,
kediaman pedagang dan lain-lain kemudahan yang disediakan terjamin daripada
api, kerosakan dan kecurian adalah perlu. Jaminan keselamatan kerajaan Melaka
terhadap gedung yang disediakan pada awal abad ke-15 dapat dilihat daripada
keterangan Ma Huan dan Fei Hsin. Ma Huan dan Fei Hsin menyebut bahawa para
saudagar China telah mendapati bahawa Melaka telah membina gedung yang
dikelilingi oleh pagar kayu dan mempunyai pintu-pintu yang berkunci. Gedung ini
dikawal oleh penjaga yang bersedia untuk menyembunyikan loceng sekiranya
terjadi sesuatu kekecohan dan kecemasan.[5]
Unsur keselamatan bagi perlindungan
para pedagang penting juga. Angkatan laut Melaka di bawah panglima laut
Laksamana Hang Tuah serta Orang laut atau Orang Selatnya sentiasa meronda di
laut dan memberikan perlindungan kepada kapal-kapal pedagang yang datang ke
Melaka.[6]Selain
itu, Orang Laut juga dapat membantu menentang lanun di Selat Melaka kerana
lanun boleh menjejaskan keselamatan di perairan. Selain daripada itu juga,
antara tujuan diadakan 25 fasal dalam Undang-undang Laut Melaka
ialah untuk menjamin keselamatan sebagaimana telah disebut oleh Muhammad Yusoff
Hashim di dalam bukunya iaitu,[7]
“...supaya sentosa kepada pekerjaan
di dalam pelayaran, supaya jangan bersalahan dan jangan membinasakan adat dalam
pelayaran, supaya selamat pekerjaan di laut....supaya jangan (ber)soal
(ber)bantah di laut.... jangan bersalahan pada kata dan perbuatan dengan segala
handai taulannya, dengan segala sahabatnya yang ada bersama-sama dengan dia dan
supaya jangan menitiskan darah rakannyayang sama-sama (belayar) dengan dia.”
Tambahan pula, ketokohan laksamana
itu sendiri turut diiktiraf oleh masyarakat dalam menjamin keselamatan Melaka
khususnya di laut. Laksamana itu sendiri ialah sebagai raja di laut.
Taraf dan fungsi Laksamana didapati semakin tinggi dan penting selari dengan
perkembangan kedudukan kerajaan Melaka yang semakin memuncak dan gemilang. Hal
ini kerana peranan Laksamana itu sendiri khususnya dalam menjaga keselamatan di
Melaka sama ada di laut dan di darat. Tugas dan fungsi laksamana ini jelas
digambarkan oleh sumber Portugis iaitu Tome Pires menyebut,[8]
“The Lasemana is a kind of admiral.
He is the chief of all the fleet at sea. Everybody at sea, and junks and
lancharas are under this man’s jurisdiction. He is the King’s guard. Every
khight (and) mandarin is under his orders. He is almost as important as the
Bemdara – in war matters he is much more important and more feared.”
Kata-kata Tome Pires di atas jelas menunjukkan bahawa betapa besarnya
peranan dan ketokohan Laksamana itu dalam memelihara keselamatan, seterusnya
memberi kepercayaan kepada para pedagang untuk terus berdagang di Melaka.
[1] Abdul Halim
bin Saad, Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman.et al. 1994. Malaysia Kita.
Cet.2. Kuala Lumpur : Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN). Hal.115
[2] KEGEMILANGAN
MELAKA SEBAGAI PUSAT PERDAGANGAN ANTARABANGSA. (http://cgrohaida.blogspot.com/2011/04/kegemilangan-melaka-sebagai-pusat.html).
23 Ogos 2013.
[4] Abdul Halim
bin Saad, Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman.et al. 1994. Malaysia Kita.
Cet.2. Kuala Lumpur : Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN). Hal.115
0 comments:
Post a Comment