Friday, January 09, 2015

Islam Agama Penyelamat

Posted by Tengku Ibrahim on 10:24:00 PM

"Barangsiapa yang masuk ke dalam rumah Abi Sufian maka dia akan aman, barangsiapa yang masuk ke dalam masjidil haram maka dia akan aman dan barangsiapa yang menutup pintu-pintu rumahnya maka dia akan aman"

Pada bulan Ramadhan tahun 8H, Rasulullah saw bersama dengan 10 ribu tentera Muslimin telah membuka semula kota Makkah. Tidak tergambar perasaan baginda dan para sahabat ketika itu. Kota Makkah dimasuki serta dibuka oleh tentera Muslimin tanpa sebarang pertumpahan darah.

Rasulullah saw memasuki kota Makkah dengan penuh tawadhuk.
Kaabah dahulunya dipenuhi oleh berhala-hala 360 buah kesemuanya disucikan. Siapa sangka perjanjian hudaibiah yg termenterai antara kaum Quraisy dan Muslimin pada bulan Zulkaedah tahun 6H, yang dilihat sangat tidak adil kepada Islam akhirnya membawa kepada kemenangan Islam yang besar. Subhanallah.. Itulah antara hikmah yang tersembunyi yang tidak kita nampak melainkan dengan keyakinan yang hakiki kepada janji Tuhan dan rasulNya.
Kini, dihadapanku Kaabah.

Seolah-olah terbayang di mataku, bagaimana saatnya Saidina Bilal r.a. diarahkan oleh baginda Rasulullah saw untuk memanjat di atas Kaabah dan kemudian melaungkan azan.

Allahu Akbar! Allahu Akbar!
Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Mendengarlah seluruh kaum Quraisy dan mereka yang berada disitu satu seruan yang agung di atas tempat yang mulia oleh seorang lelaki berkulit hitam yang dahulunya mereka hinakan tetapi kini menjadi mulia kerana Islam. Salah seorang sahabat yang terbilang.

Islam ialah agama ummah, agama rahmat. Datang sebagai penyelamat kepada sekalian manusia, bukan sahaja di akhirat tetapi juga sejak di dunia lagi. Islam datang memusnahkan segala perkauman, meruntuhkan segala asobiyyah. Tidak ada yang di beza-bezakan sama ada warna kulit, bangsa, negara mahupun apa-apa. Tiada kemuliaan warna putih dengan hitam. Yang membezakan mereka hanyalah ketakwaan. Itulah semulia-mulia manusia, yang paling bertakwa.

Maka bersyukurlah wahai teman-teman dipilih oleh Tuhan untuk berada dalam agamaNya.

Maka bersyukurlah wahai teman-teman dipilih oleh Allah untuk berada di bumi utusanNya.

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

Masih mencari jawapan.
Di celah-celah kesibukan manusia.

Makkah al Mukarramah
07.01.15|10:12 am

0 comments:

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site