Sunday, April 03, 2011

Saatnya Pasti Akan Tiba

Posted by Tengku Ibrahim on 9:39:00 PM


Bismillah...
Hari saya ingin berkongsi dengan para pembaca budiman sekalian mengenai satu perbincangan ilmiah dengan seseorang yang sangat saya kagumi.Perbincangan kami hanyalah ringkas dan melalui medium telefon tetapi amat bermakna kepada diri saya. Saya merasakan perlu untuk saya kongsikan bersama.


Hadirin sekalian,
Pada masa kini semakin ramai masyarakat memilih bidang agama sebagai destinasi yang seterusnya untuk melanjutkan pengajian. Hal ini kerana bidang agama semakin mendapat smbutan dan tempat di jabatan-jabatan kerajaan selain mendapat peluang pekerjaan yang lebih mudah.Persepsi masyarakat atau golongan mahasiswa Islam kebanyakkannya pada hari ini hanya memandang bidang agama sekadar bidang agama semata-mata. Dalam erti kata lain,peluang pekerjaan dalam bidang agama hanyalah ustaz,ustazah,Imam,bilal,pegawai agama..,atau yg macam advance sikit kaunselor..Persepsi ini sebenarnya telah membantutkan atau mengecilkan skop agama itu sendiri.

Firman Allah taala dalam al Quran yang bermaksud masuklah kamu semua kedalam Islam secara menyeluruh.

Maknanya disini,salah satu konsep dalam Islam adalah Syumuliah.Jika kita beranggapan bahawa agama adalah hanya agama semata-mata,sebenarnya kita telah silap.Mungkin perkara ini adalah disebabkan oleh karat-karat jahiliah atau sekularism yang masih melekat pada pemikiran umat Islam pada maasa kini.

Persoalan yang saya hendak bawa adalah sebagai seorang Islam yang hidup pada era globalisasi ini sepatutnya kita semakin berani untuk membuka gaya pemikiran kita kearah lebih keterbukaan tetapi masih berlandaskan kepada al Quran dan Assunnah.Baiklah,saya ingin memberi satu contoh kepada para pembaca sekalian,dalam era moden ini sepatutnya golongan agama semakin berani untuk mencuba dalam bidang-bidang baru seperti kebanyakkan golongan korporat yang lain.Dalam negara kita,sya kira masih belum ada lagi busana muslimah yang benar-benar menepati syariah dalam islam.Kita hanya tahu mengkritik yang baju iu tak kena lar,sepatutnya macam ini lar..,tetapi kita tidak mahu menceburi bidang tersebut dan seterusnya memperbetulkan konsep busana muslimah yang menepati syariah yang sebenar-benarnya.

Selain daripada itu,kita juga boleh mencuba mungkin dalam bidang pemakanan.Sebab apa saya katakan ini,kerana pemakanan adalah salah satu aspek terpenting untuk tubuh badan manusia.Belum ada lagi,pakar makanan daripada golongan agama yang mengkaji makanan-makanan yang terbaik untuk anak-anak orang Islam dan untuk orang Islam sendiri.Semua perkara ini telah dijelaskan oleh Allah dalam alQuran.Tetapi kita malas untuk mnegkajinya.

Hadirin sekalian,
orng-orang yahudi ebat kerana mereka mengkaji alquran.Mereka memberi makan kepada anak-anak mereka apa yang menurut alQuran terbaik.Oleh sebab itulah,pemikiran anak-anak mereka sangat pintar.Tetapi kita orang Islam malas,akhirnya hikmah alQuran yang sepatutnya dapat kat kita jatuh kat tangan orang lain.

Mulai hari ini kita kena mengubah persepsi kita.Cuba-cubalah membuka minda untuk membuktikan bahawa Islam adalah yang terbaik dan semua ilmu sama ada astronomi,matematik,sains dan lain-lain sebenarnya berasal daripada tokoh-tokoh islam.Jika kita tidak mahu membuktikannnya maka siapa lagi..,tetapi saya yakin dan pasti saatnya pasti akan tiba di mana akan lahir satu hari nanti di era moden ini pakar nuklear daripada orang Islam yang benar-benar beriman dengan alQuran,akan lahir pakar pemakanan yang benar-benar menepati syariat Allah,akan ada Spa Islam yang menepati syarak,akan ada busana muslimah yang menepati alQuran dan Assunnnah.Saatnya pasti akan tiba,saatnya pasti akan tiba,satu hari nanti...,marilah kita BUKTIKANNYA...bahawasanya islam itu HEBAT>>><<<

2 comments:

insha Allah
smoga kita dipilih menjadi tentara Allah dlm mengembalikan kegemilangan islam, isha Allah..nice post!

tQ..,tima kasih atas pujian tersebut...i;allah mudah-mudahan kita adalah tentera Allah yg terpilih..i'allah..

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site