Tuesday, July 05, 2011

Perhimpunan Bersih 2.0 | Suara Kebangkitan

Posted by Tengku Ibrahim on 3:54:00 AM


Baru-baru ini Malaysia kecoh dengan Perhimpunan Bersih 2.0 yang dijadual diadakan pada 9hb Julai akan datang. Ramai rakyat daripada pelbagai kaum,bangsa,parti politik dan lain-lain bercerita mengenai hal tersebut. Ada yang bersetuju dan tidak kurang juga yang membantah. Namun demikian,antara sebab diadakan perhimpunan ini adalah untuk menuntut, membersihkan senarai undi, reformasi kepada undi pos, guna dakwat kekal, tempoh kempen minimum 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor. Secara jujurnya saya berpandangan dan bersetuju dengan tindakan Bersih 2.0 ini kerana saya melihat setiap hari hak-hak rakyat semakin diceroboh. Pihak kerajaan seolah-olah semakin tidak menghiraukan amanah yang diberikan kepada mereka,harga minyak semakin naik walaupun telah berjanji tidak akan menaikkan lagi harga minyak pada suatu masa dahulu,penyelewengan wang kerap kali berlaku,budaya rasuah yang semakin menular dalam kalangan pemimpin dan mahupun rakyat yang menjadi tali barut kerajaan dan lain-lain. Secara umumnya saya tidak menafikan ada pemimpin daripada kalangan kerajaan yang menentang keras perkara seperti ini,tapi kami rakyat melihat keadaan tidak pernah berubah malah semakin mendukacitakan.

Para pembaca yang budiman sekalian,pendapat saya perhimpunan ini bukanlah satu perhimpunan yang melibatkan perbalahan,pertengkaran,pergaduhan dan sebagainya tetapi sebagai salah satu cara rakyat menyuarakan pandangan mereka secara bertegas bahawa mereka mahukan perubahan. Mereka tidak mahu lagi Malaysia yang mereka cintai ini dan pemimpin yang mereka sayangi melakukan perkara-perkara yang berlawanan dengan hak asasi manusia lebih-lebih lagi perkara yang berlawanan dengan syarak. Sejujurnya perhimpunan ini adalah perhimpunan aman,justeru saya merasakan pihak pemerintah tidak perlu takut. Kebanyakkan perhimpunan sebegini menjadi kecoh dan huru hara disebabkan ada sabotaj daripada golongan yang tidak bertaggungjawab serta provokasi daripada pihak-pihak tertentu.

Jadi saya merasakan, ini adalah perhimpunan aman,pihak pemerintah tidak perlu risau apa-apa. Sekiranya pemerintah tidak mahu keaadan seperti ini berlaku maka awal-awal lagi telah mengambil tindakkan dengan membetulkan semula apa yang salah,menunaikan hak rakyat dan sebagainya bukannya dengan mengambil tindakkan tidak berasas dengan menahan rakyat yang terlibat dengan Bersih 2.0. Ini akan lebih mengundang kemarahan rakyat kepada pemerintah.

Dalam hal ini saya ingin membawakan dua pandangan tokoh daripada Malaysia mengenai Perhimpunan Bersih 2.0. Pertamanya adalah perbincangan Ustaz Zaharuddin Abd Rahman (UZAR) secara kolektif dengan ilmuwan di Malaysia yang kerap menjadi rujukan masyarakat. Sebahagian ilmuwan yang hadir termasuklah ustaz yang saya kagumi disiplin ilmunya iaitu Ust Dr Zahazan Mohd, Ust Dr Zulkifli al-Bakri at-Takiri, Ust Hasrizal Abd Jamil. Imam Muda Asyraf pun turut hadir sama berbincang.. Muafakat mereka memutuskan DEMONSTRASI ITU HARUS, PROVOKASI ITU HARAM.

(Rujukan : http://www.youtube.com/watch?v=SR8WkaHSE0M&feature=related)

Pandangan kedua adalah daripada Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin, beliau berpandangan bahawa sesuatu tindakan dalam urusan kehidupan muslim khususnya dilihat kepada dua perkara; tujuan dan cara. Jika tujuannya baik, dan caranya juga baik maka itu adalah amalan yang baik. Jika tujuannya baik, caranya salah, maka pelakunya tetap bersalah kerana mengambil cara yang salah seperti mencuri dengan tujuan hendak bersedekah. Jika tujuannya buruk atau dosa, segala langkah ke arah tujuan itu dinilai berdosa. Setiap individu yang hendak menyertai sesuatu aktiviti, hendaklah memastikan tujuannya itu halal atau mulia, dan caranya juga halal. Adapun cara yang hendak dicapai iaitu dengan melakukan demonstrasi, pada asasnya ia sesuatu yang harus melainkan jika diiringi dengan perkara-perkara haram seperti kerosakan harta benda awam, pergaduhan dan penonjolan akhlak yang buruk. Nabi s.a.w dalam hadis pernah mengajar sahabat yang disakiti jirannya untuk membuat bantahan di jalan. Dalam hadis itu sahabat tersebut mengadu kepada Nabi s.a.w:

“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).

Ini menunjukkan bahawa mengajak orang di jalan membantah kezaliman adalah dibolehkan. Dalam konteks politik hari ini, demonstrasi aman sebahagian dari cara pencegahan munkar politik yang telah terbukti keberkesanannya di banyak negara.

Beliau juga mengingatkan bahawa demonstrasi itu terdedah kepada bahaya dan porak peranda, maka demonstrasi hendaklah menjadi pilihan akhir setelah tuntutan yang adil tidak ditunaikan. Perbincangan, rundingan, seruan secara langsung, bantahan bertulis dan sebagainya hendaklah di utamakan. Aman adalah syarat utama, jika bertukar menjadi ganas maka ia sesuatu yang diharamkan oleh syarak. Maka, sesiapa yang hendak menyertai demonstrasi BERSIH hendaklah berazam bahawa mereka tidak akan mencetuskan kemusnahan harta awam, tidak mencederakan sesiapa, tidak memaki hamun, sebaliknya melafazkan slogan tuntutan dan berhimpun bagi menggambarkan kehendak dan rasa tidak puas hati. Adalah haram mana-mana pihak, samada peserta demonstrasi atau polis memulakan provokasi yang boleh menyebabkan berlakunya rusuhan. Sebaliknya, pihak polis hendaklah sedar, selagi tuntutan itu baik untuk negara yang adil, polis juga termasuk dalam kalangan rakyat. Maka sepatutnya mereka memudah cara agar proses itu berjalan dengan pantas dan dilangsaikan dengan segera. Para peserta demonstrasi juga hendaklah sedar bahawa tugasan polis mengawal keamanan, maka hendaklah tidak dimulakan apa-apa provokasi yang menimbulkan kemarahan mereka selagi mereka bertugas dengan betul menurut peraturan keselamatan. Sesiapa yang memulakan atau menyertai provokasi yang membawa rusuhan maka dia menanggung dosa.

(Rujukan : http://drmaza.com/home/?p=1436#more-1436)

Kesimpulannya,semua pihak memainkan peranan dalam menjamin keadilan dan keamanan negara ini. Menyertai Bersih adalah merupakan salah satu daripada cara kearah itu dan menjadi tanggungjawab kita bersama dalam mengelakkan sebarang provokasi yang boleh menimbulkan huru hara dan kekacauan dalam negara lebih-lebih lagi semasa perhimpunan tersebut.

6 comments:

tengku..better share laa kat fb..sume org bace nnti..post yg menarik

i'allah nanti saya akan share kat fb..tQ atas cdngan....

tu aar n3 menarik sbb isu panas hot mengetop la nie... mesti orang nak baca terutama macam akak yg dapat sumber drpd n3 bloggers yg akak bw je.. so keep up menulis n3 yg mengetop nieh... sokong bersih supaya kita sentiasa 'bersih'.. akak suka... hidup stad merdeka.. hidup kita bersih kan kan kita kan suka bersih ...

menark untuk dkongsikn
sya dn rakan dfb menanti

sbenarnya saya dah pun..,meng'link'kan ke fb...

everyone have own opinion..n i respect with your opinion ;)

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site