Sunday, July 03, 2011

Mukhayyam Syakhsiah Muslim

Posted by Tengku Ibrahim on 6:31:00 AM

Pada 24,25,dan 26 Jun 2011 satu program Mukhayyam Syakhsiah Muslim (MUSYM)telah diadakan di Sekolah Menengah Agama Al-Ittifaqiyyah Guai,Temerloh,Pahang. Program ini telah dianjurkan oleh Badan Dakwah dan Ibadah Sekolah (BADIS). Seramai 20 orang fasilitator dari pelbagai universiti telah dijemput bagi mengelola program ini,antaranya dari Darul Quran JAKIM,UIAM,UiTM,USIM dan lain-lain. Program ini sebenarnya adalah suatu yang unik. Kenapa saya berkata demikian? Program ini boleh dikatakan secara ‘on the spot’. Semua fasilitator yang dijemput tidak dimaklumkan awal bahawa program ini akan dikendalikan sendiri oleh fasilitator dan kami semua hanya tahu apabila telah tiba di sekolah berkenaan.

Tetapi alhamdulillah,walaupun kami datang dari universiti yang berbeza dan tak pernah kenal pun sebelum ini,tapi kami dapat melakukan setiap gerak kerja dengan baik berkat usaha gigih kami dan komitmen yang diberikan. Hasilnya program berjalan dengan lancar dan Allah telah mengikat hati-hati kami dengan tautan ukhuwwah sehingga mana kami yang asalnya saling tidak mengenali tetapi dalam masa yang sangat singkat kami menjadi semakin akrab seolah-olah kami telah lama mengenali antara satu sama lain. Bertepatan dengan firman Allah taala yang bermaksud:
“Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah)itu,dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat” (al-Hujurat 49:10)

“wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak,supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu disisi Allah adalah yang paling bertakwa di antara kamu”.(al Hujurat 49:13)

Mudah-mudahan dengan berakhirnya MUSYM bukan bermakna berakhirnya pertemuan persahabatan kita,tetapi merupakan permulaan kepada bermulanya titik kasih sayang kerana Allah taala. Kepada semua peserta ambillah segala yang baik dan buanglah segala yang buruk. Dari sudut kami, kami telah memberikan yang terbaik buat adik-adik. Ucapan terima kasih tidak terhingga kepada pihak sekolah,pihak penganjur kerana memberikan kami kepercayaan untuk menguruskan program ini,tidak lupa juga kepada ketua fasilitator ,saudara Muzaffar dan semua sahabat muslimin dan muslimat fasilitator serta semua yang memainkan peranannya sama ada secara langsung ataupun tidak langsung.

Saya mengakhiri tulisan saya ini dengan satu firman Allah taala yang bermaksud :

“ Sesungguhnya mereka pemuda-pemuda yang beriman kepada tuhan mereka dan kami tambahkan kepada mereka petunjuk.”(surah al kahfi)


(Gambar di atas : fasilitator sedang berbincang di bilik mesyuarat)

Sila dapatkan lebih banyak foto di sini.


Hamba yang dhaif,
Tengku Ibrahim Helmi b Tengku Mohammad,
(Mantan Kem Komanden MUSYM 2011)

0 comments:

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site