Sunday, July 22, 2012

Bahaya perbuatan riya'

Posted by Tengku Ibrahim on 11:13:00 PM


Sesungguhnya apabila hari kiamat Allah akan turun bertemu dgn hamba2Nya bagi mengadili mereka dan setiap umat. Maka org yg awal dipanggil utk diadili adalah lelaki yg byk menghafaz alQuran, lelaki yg berperang d jalan Allah dan lelaki yg mempunyai byk harta. Maka Allah berkata kpd pembca Al Quran : Bukankah aku telah mengajar kepadamu apa yg telah aku turunkan kpd rasulKu? lelaki itu berkata : Bahkan,wahai Tuhanku (Engkau telah mengajar kepadaku). Allah berkata : Maka apakah yg telah engkau amalkan terhadap apa yg telah aku ajarkan? Lelaki itu berkata : Aku menjaganya sepanjang siang dan malam. Allah berkata : engkau dusta. Malaikat pun berkata : engkau dusta. Allah berkata kpd lelaki itu : Bahkan engkau ingin supaya org memanggilmu sebagai seorg yg handal membaca al Quran dan mereka telah pun berkata demikian.

Dan dibawa org yg mempunyai harta yg banyak,maka Allah berkata kepadanya : Bukankah Aku telah luaskan rezekimu sehingga engkau tidak lagi memerlukan pertolongan sesiapa pun.? Dia berkata : Ya,wahai Tuhanku. Allah berkata : Apa yg telah engkau lakukan terhadap kekayaan yg aku kurniakan kepadamu? Dia berkata : Aku mengeratkan silaturrahin dan aku bersedeqah. Maka Allah berkata : Engkau dusta. dan malaikat berkata : engkau dusta. Allah berkata kepadanya : Bahkan engkau hnya ingin supaya dikatakan org engkau pemurah dan sememangnya mereka telah berkata demikian.

Kemudian d bawa org yg berperang d jalan Allah, kmudian Allah berkata : Atas dasar apakah engkau berperang.? Mka dia berkata : Aku dperintahkan utk berjihad pada jlnMu maka aku berperang sehingga aku dibunuh. Maka Allah berkata : Engkau dusta., dan Malaikat pun berkata : Engkau dusta. Dan Allah berkata : Bahkan engkau hnya ingin org mngatakan engkau berani dan sesungguhnya mereka telah mngatakan demikian...

Kmudian Rasulullah memukul pehaku maka beliau berkata : Wahai Abu Hurairah, mereka bertiga itulah makhluk Allah yg pertama akan dnyalakan api neraka utk diazab pd hari kiamat..
(Muslim,Tarmizi,An-nasaie)

Marilah kita sama-sama menghindari perbuatan riya' kerana Rasulullah juga pernah bersabda :

عن محمود بن لبيد رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ((إن أخوف ما أخاف عليكم الشرك الأصغر))، قالوا: وما الشرك الأصغر يا رسول الله؟ قال: الرياء، يقول الله عز وجل لهم يوم القيامة إذا جزى الناس بأعمالهم: اذهبوا إلى الذين كنتم تراؤون في الدنيا، فانظروا هل تجدون عندهم جزاء

0 comments:

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site