Monday, July 16, 2012

Syair yang membuatkan Imam Ahmad menangis

Posted by Tengku Ibrahim on 1:40:00 AM


الشعر ابكى الامام أحمد

(إذا ما قال لي ربـــّي )


إذا ما قال لي ربي أما استحييت تعصيني ..؟

Jika Tuhanku bartanya kepadaku

“tidak malukah kau bermaksiat kepadaku?

وتُـخفي الذنبَ عن خلقيَ وبالعصيانِ تأتيني

Kau sembunyikan dosamu dari makhluk-Ku

Dan datang padaku dengan penuh dosa”

فكيف أجيبُ يا ويحي ومن ذا سوف يحميني؟

Bagaimana aku mau jawab duhai diriku yang malang?

Dan siapalah yang dapat mnyelamatkanku...?

أسُلي النفس بالآمالِ من حينٍ الى حيني

Aku terus menyogok jiwaku dengan impian ..

Dan harapan dari waktuke waktu

وأنسى ما وراءُ الموت ماذا سوف تكفيني

Dan aku melupakan apa yang bakal dihadapi setelah mati

Dan apa yang akan berlaku selepas aku dikafankan

كأني قد ضّمنتُ العيش ليس الموت يكفيني

Seolah-olah aku dijamin untuk hidup selamanya

Seakan mati tidak mnmuiku

وجائت سكرة الموتُ الشديدة من سيحميني؟؟

Dan tah datang padaku sakaratul maut yang ngeri

Nah...siapaskarang yanga mampu mlindungiku

نظرتُ الى الوُجوهِ أليـس منُهم سيفدينـــي؟

Aku mlihat pada wajah-wajah

Apakah ada dari pada mereka yang akan menbusku?

سأسأل ما الذي قدمت في دنياي ينجيني

Aku kan disoal

Apa yang telah aku lakukan didunia untuk menylamatkan diri ini?

فكيف إجابتي من بعد ما فرطت في ديني

Maka bagaimana akan ku jawab setelah akumengabaikan urusan agamaku?

ويا ويحي ألــــم أسمع كلام الله يدعوني؟؟

Celakanya aku..!

Apakah aku tidak mndngar ayat-ayat Allah yang menyeruki..?

ألــــم أسمع بما قد جاء في قاف ويسِ
adakah aku tak dengar apa yang telah diberitakn didalam suratQOF dan Yasiin..?


ألم أسمع بيوم الحشر يوم الجمع والدين

adakah aku tak dengar tentang hari dikumpulkannya manusia,hari perhimpunan dan hari ad-din(qiyamat)..?


ألـــم أسمع مُنادي الموت يدعوني يناديي

adakah aku tak dngar panggilan ajal maut,menyru dan mnjemputku?



فيا ربــــاه عبدُ تــائبُ من ذا سيؤويني ؟

maka ya Rabb seorang hamba datang bertaubat, siapa yang dapat melindunginya?

سوى رب غفور واسعُ للحقِ يهدييني

Melainkan Tuhan yang maha luaspengampunan-Nnya,dan yang membimbingku pada kebenaran


أتيتُ إليكَ فارحمني وثقــّـل في موازيني

Aku telah datang pada-Mu maka kasihanilah daku

Dan beratkan timbangan (kebaikan)ku..!


وخفَفَ في جزائي أنتَ أرجـى من يجازيني

Dan ringankan (percepatkan) hisabku

Kerana Engkaulah yang terbaik dalam penghisaban

_________________________________

Terima kasih kepada sahabat saya Ustaz Saifullah daripada indonesia kerana sudi menyalin syair ini untuk saya..,moga-moga memberi manfaat kepada semua...


0 comments:

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site