Wednesday, October 30, 2013

Doa Makan | Betulkah apa yang kita amalkan..?

Posted by Tengku Ibrahim on 10:13:00 AM

Pendahuluan

Sebagai manusia biasa pasti setiap dari kita memerlukan makan dan minum bagi memenuhi fitrah kejadian manusia dan untuk penerusan hidup di dunia yang fana ini. Setiap yang hidup memerlukan makanan. Cuma jenis makanan dan cara makanan sahaja yang berbeza. Seorang muslim diajar mencari makanan yang baik-baik dan dipastikan halal dari segi kandungan dan cara mendapatkan makanan tersebut. Selain itu, sebagai seorang Muslim juga kita dituntut dan diajar oleh agama kita untuk berdoa kepada Allah sebelum makan atau sebelum memulakan apa-apa perkara yang baik.

Dalam penulisan saya yang ringkas pada kali ini, saya sekadar ingin berkongsi dengan para pembaca sekalian mengenai doa makan yang sahih daripada nabi. Dan ini hanya sekadar pengetahuan dan langkah berjaga-jaga kerana saya bimbang  kita mengaitkan sesuatu pada nabi sedangkan ianya sebenarnya bukan daripada nabi. Walaupun pada dasarnya, doa tersebut tiada masalah dan ada makna yang baik. Namun kita harus berjaga-jaga kerana nabi pernah bersabda :

إن كذبا علي ليس ككذب أحدكم ، فمن كذب علي فليتبوأ مقعده من النار[1]

Maksudnya : “Sesungguhnya berdusta ke atasku tidak sama seperti berdusta ke atas orang lain, maka barangsiapa yang berdusta ke atasku maka sedialah tempat duduknya di dalam neraka.”

(Sekadar gambar hiasan)

Doa yang biasa kita dengar.

اللهم بارك لنا فيما رزقتنا ، وقنا عذاب النار ، بسم الله.[2]

Maksudnya : “ Ya Allah, engkau berkatilah apa yang telah berikan kepada kami rezeki kami dan jauhilah kami daripada api neraka, bismillah (Dengan nama Allah).”

Doa ini sangat masyhur terutamanya dalam kalangan masyarakat kita di Malaysia, dan seingat saya doa ini juga turut diajar kepada pelajar tadika, sekolah-sekolah sama ada rendah atau menengah. Dan sesungguhnya doa yang masyhur sebelum makan ini tidak sah daripada nabi saw, bahkan dhoif jiddan (sangat dhoif) walaupun terdapat sebahagian ulamak mengatakan makna doa ini baik. Abu Hatim mengatakan hadis ini munkar jiddan begitu juga dengan Bukhari.[3]

Doa makan yang sahih

1. Membaca Basmalah

Dari Hudzaifah r.a. katanya : “ Apabila kami makan bersama-sama Rasulullah saw kami belum mengulurkan tangan (mengambil makanan yang dihidangkan) sebelum Rasulullah memulakannya. Pada suatu hari, kami makan bersama-sama beliau tiba-tiba datang seorang gadis kecil. Seperti didorong dia menjangkaukan tangannyahendak mengambil makanan, tetapi segera ditangkap Rasulullah saw. Kemudia datang pula seorang Arab dusun, dia seperti didorong mengulurkan tangannya. Lalu ditangkap pula oleh Rasulullahsaw. Maka bersabda Rasulullah saw, “Hanya syaitan yang menghalalkan makanan tanpa menyebut nama Allah memakannya. Dia datang bersama gadis dan orang dusun ini, hendak turut makan bersama-sama mereka. Demi Allah yang jiwaku dalam kekuasaanNya. Sesungguhnya tangan syaitan itu ada di kedua tangan orang dusun  dan gadis itu.”(Sahih Muslim)[4]

2. Jika dia terlupa membaca ‘Bismillah’ sewaktu mula makan, hendaklah dia membaca :

بسم الله في أوله وآخره.
Maksudnya : “Dengan nama Allah pada permulaannya dan akhirnya”.[5]

3. Sesiapa yang diberi rezeki makanan oleh Allah, hendaklah dia membaca :

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَأَطْعِمْنَا خَيْرًا مِنْهُ [6]
Maksudnya : “ Ya Allah, berilah kami berkat dengan makanan itu dan berilah makanan yang lebih baik daripadanya”.[7]

4. Sesiapa yang diberi rezeki minuman susu (laban) hendaklah dia membaca :

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَزِدْنَا مِنْهُ[8]
Maksudnya : “Ya Allah, berilah kami berkat dengan minuman itu dan berilah tambahan daripadanya”.[9]

(Sekadar gambar hiasan)

Kesimpulannya.

1. Dengan ini saya dapat simpulkan bahawa doa yang biasa kita amalkan bukan daripada nabi, dan jangan sekali-kali kita mengatakan doa berkenaan daripada nabi kerana bimbang kita tergolong dalam golongan yang berdusta atas nama nabi.

2. Doa yang sah daripada nabi saw ialah :

ü      بسم الله
ü      اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَأَطْعِمْنَا خَيْرًا مِنْهُ
ü      اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَزِدْنَا مِنْهُ
3. Walaubagaimanapun, tidak salah kalau sekiranya kita mahu membaca doa yang biasa kita amalkan iaitu :

اللهم بارك لنا فيما رزقتنا ، وقنا عذاب النار ، بسم الله

Kerana makna doa tersebut baik namun jangan sekali-kali kita kaitkannya dengan Nabi Muhammad saw.

4. Alangkah lebih baik kalau sekiranya kita amalkan dahulu doa yang memang sah daripada nabi, kerana kita mengikuti sunnah baginda, dan sudah pasti ada hikmah disebalik doa terbabit yang tidak kita ketahui. Kemudian barulah kita susuli dengan doa yang biasa kita baca dan amalkan.

Wallahualam..sekadar perkongsian..

Tengku Ibrahim Helmi b Tengku Mohammad.
Pelajar Ijazah Sarjana Muda Syariah dengan Undang-undang (Kepujian),
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS).


(Gambar di atas : Penulis sedang menjamu selera dan bergambar bersama-sama sahabat di Mat'am Baiti al 'Arabi)





[1] Abdullah bin Muhammad bin Abi Syaibah. Musnaf. Kitab al adab. Fi ta’ammud al kazab ‘ala an Nabi. (http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=10&ID=3617). 30 Oktober 2013.
حدثنا أبو بكر قال حدثنا الفضل بن دكين قال حدثنا سعيد بن عبيد عن علي بن ربيعة عن المغيرة بن شعبة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إن كذبا علي ليس ككذب أحدكم ، فمن كذب علي فليتبوأ مقعده من النار
[2] Multaqa ahli al hadis. (http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=115795). 30 Oktober 2013.
من طريق محمد بن أبي الزعيزعة عن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه كان يقول في الطعام إذا قرب إليه :  اللهم بارك لنا فيما رزقتنا ، وقنا عذاب النار ، بسم الله.
[3] Ibid
[4] Terjemahan Hadith Shahih Muslim (2003). Ma‟mur Daud (terj.) J. 4. Singapore : Darel Fajr Publishing House. no : 1939. Hal. 87-88.
[5] Abu Daud 3/347. At Tirmizi 4/288. Lihat Sahih At Tirmizi 2/167. Sheikh Dr. Sa’id bin ‘Ali bin Wahf al Qahthani (2009). Abdul Basit bin Abdul Rahman (terj.). C.6. Kelantan : Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kelantan. Hal. 219-220.
[6] Multaqa ahli al hadis. (http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=115795). 30 Oktober 2013.
من طريق إسماعيل بن إبراهيم ثنا علي بن زيد عن عمر بن حرملة عن ابن عباس قَالَ دَخَلْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَا وَخَالِدُ بْنُ الْوَلِيدِ عَلَى مَيْمُونَةَ فَجَاءَتْنَا بِإِنَاءٍ فِيهِ لَبَنٌ فَشَرِبَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا عَلَى يَمِينِهِ وَخَالِدٌ عَلَى شِمَالِهِ فَقَالَ لِي الشَّرْبَةُ لَكَ فَإِنْ شِئْتَ آثَرْتَ بِهَا خَالِدًا فَقُلْتُ مَا كُنْتُ أُوثِرُ عَلَى سُؤْرِكَ أَحَدًا ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ أَطْعَمَهُ اللَّهُ الطَّعَامَ فَلْيَقُلْ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَأَطْعِمْنَا خَيْرًا مِنْهُ وَمَنْ سَقَاهُ اللَّهُ لَبَنًا فَلْيَقُلْ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَزِدْنَا مِنْهُ وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْسَ شَيْءٌ يُجْزِئُ مَكَانَ الطَّعَامِ وَالشَّرَابِ غَيْرُ اللَّبَنِ.
Berkata Abu Isa, hadis ini hasan.

[7] Op.Cit.
[8] Op.Cit.
[9] Op.Cit.

4 comments:

Perkongsian yang bernas, terima kasih :D

Ada lagi kot riwayat lain berkenaan doa sebelum makan yg lazim dan ada sandarannya. Agak mustahil ulama tak perasan hal2 basic macam ini, macamlah baru2 ini sahaja ulama Nusantara belajar hadith. Tiba2 yang baru balik belajar hadith pula yg perasan. Wallahualam.

Mmg ade riwayat lain ttg doa mkn yg biasa org melayu baca tu, tp sanadnya lemah yg bersangatan (dhaif jiddan)...
Wallahu'alam...

Mcm la ulamak dulu jahil sgt

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site