Definisi
Sekularisme
Istilah
‘sekularisme’ mula diperkenalkan oleh seorang penulis bernama George Holyoake
pada tahun 1846 di United Kingdom.[1]
Dalam mencari definisi yang tepat tentang makna sebenar sekularisme, saya telah
memilih untuk melihat pengertian yang diberikan oleh Barat sendiri tentang
makna sekularisme. Untuk itu, saya telah merujuk kepada kamus ‘World English Dictionary’. Kamus tersebut telah mendefinisikan
sekularisme kepada beberapa pengertian, iaitu[2]
- Satu falsafah yang menolak semua agama dalam masyarakat.
- Satu pemikiran (sikap) yang berpegang bahawa agama tiada tempat dalam kehidupan bermasyarakat.
- Satu keadaan untuk menjadi sekular.
- Sistem politik atau falsafah sosial yang menolak semua bentuk kepercayaan dan agama.
- Berpendapat bahawa pendidikan awam dan perkara dasar lain mesti dijalankan tanpa pengenalan kepada elemen atau unsur keagamaan.
Oleh
yang demikian, berdasarkan kepada pengertian di atas maka dapat disimpulkan
bahawa Barat mendefinisikan sekularisme
adalah satu pemisahan antara unsur-unsur agama dengan kehidupan, sama ada
daripada segi masyarakat, politik, pendidikan dan lain-lain.
Menurut
Syed Muhammad Naquid al attas[3],
perkataan sekular berasal daripada bahasa Latin, ‘saeculum’ yang memberi
makna (merujuk) kepada masa dan tempat. Masa merujuk kepada masa (kehidupan)
sekarang, manakala tempat merujuk kepada dunia atau duniawi (kehidupan nyata).[4]
Yang
Berhormat Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang[5] menyebut
tentang sekularisme, bahawa terjemahannya dalam bahasa Arab ialah ‘al
ilmaniyyah’. Orang Arab yang beragama Kristian cuba mengelirukan umat
Islam dengan mendakwa kononnya ia daripada perkataan ilmu. Terjemahan yang
sebenar ‘al ilmaniyyah’
ialah duniawi. Alasannya, ajaran ini didakwa bersumberkan ilmu dunia
yang memberi kemajuan kepada manusia.[6]
Syeikh
Dr. Safar bin Abdurrahman al Hawali[7]
pula mengatakan bahawa lafaz ‘ilmaniyyah’ merupakan terjemahan
daripada kalimah ‘secularism’ di dalam bahasa Inggeris atau ‘secularite’
di dalam bahasa Parsi. Dan kalimah ini tiada hubungannya dengan lafaz dan
pecahan perkataan ‘ilm’ secara mutlak. Lafaz ‘ilm’ di dalam bahasa
Inggeris dan Parsi pula bermakna ‘science’ dan mazhab al-ilmi
menamakannya (menggelarkan) ‘scientism’ sebagai nisbah kepada ‘ilm’
iaitu ‘scientific’ atau ‘scientifique’ dalam bahasa
Parsi. Dan terjemahannya yang sahih di dalam perkataan ialah ‘ al ladiniyyah
‘ atau ‘adduniawiyah’.[8]
(Gambar di atas ialah Syeikh Dr. Safar bin Abdurrahman al Hawali )
Dr.
Ugi Suharto[9]
mengatakan di dalam penulisan beliau bahawa apabila istilah sekularisme di terjemahkan ke dalam bahasa Arab, telah
mendapat perhatian yang khusus daripada dua orang tokoh di dalam Islam iaitu Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib al Attas dan Prof. Dr. Yusuf al Qaradawi. Di kalangan
orang Arab sendiri ada yang
menterjemahkan sekularisme sebagai 'ilmaniyyah, iaitu dari akar
kata al-'ilm (ilmu) yang mendapat akhiran 'alif' dan 'nun' serta
‘ ya’ yang menunjukkan sifat kepada ilmu, seperti pada perkataan ruh yang
menjadi ruhaniyyah atau rabb yang menjadi rabbaniyyah, maka 'ilm
menjadi 'ilmaniyyah. Sebagian yang lain menterjemahkannya
sebagai 'almaniyyah yang
berasal dari kata al-'alam (dunia), meskipun daripada
akar kata ini lebih tepat menjadi
kata 'alamaniyyah, namun yang umum digunakan ialah istilah
'almaniyyah. Al Qaradawi
lebih cenderung kepada 'ilmaniyyah, sedangkan al Attas lebih
kepada 'almaniyyah. Perbezaan ini menunjukkan bahawa istilah
sekularisme yang cuba diterjemahkan ke dalam bahasa Arab memang tiada
pegangannya di dalam Islam.[10]
(Gambar di atas merupakan Prof. Dr. Yusuf al Qaradawi - seorang ulamak kontemporari)
Prof.
Dr. Yusuf al Qaradawi di dalam kitabnya “ al islam wa al ‘ilmaniah wajhan
li wajhin (1987)” telah menterjemahkan sekularisme sebagai ‘ilmaniyyah adalah bukan saja
satu terjemahan yang tidak teliti (ghayru daqiqah), tetapi juga satu terjemahan
yang tidak betul (ghayru sahihah),
kerana perkataan sekularisme itu tiada
kaitan langsung dengan lafaz al-’ilm (ilmu). Mereka yang
menterjemahkannya tidak memahami perkataan al-din dan al-’ilm
melainkan hanya dengan ide Barat
Kristian, yang memang bagi orang Barat (al-insan al-gharbi) agama dan ilmu
mereka itu adalah saling bertentangan. Beliau menyimpulkan bahawa
menterjemahkan sekularisme dengan ‘ilmaniyyah
dan mengaitkannya dengan ilmu adalah suatu usaha untuk menjadikannya satu makna
dengan istilah ‘ilmiyyah kerana, menurut beliau, penipuan
tersebut patut dinyatakan (dijelaskan).[11]
Beliau menambah lagi bahawa pengertian sekularisme itu sinonim dengan konsep alladiniyyah
(tidak ada agama) atau al duniawiyah (dunia tiada hubungan dengan
agama).[12]
( Gambar di atas merupakan terjemahan buku : Islam and Secularisme)
Bersambung.......
[1]
Awg Abu Zar Abdullah &
Mohd Hilmy Baihaqy Yussof. Sekularisme Mendasari Tamadun Barat;Penilaian
Pendidikan Islam. (http://www.slideshare.net/dr2200s/sekularisme). 26 Disember 2012.
[2]
World English Dictionary. (http://dictionary.reference.com/browse/secularism). 26 Disember 2012.
[3]
Syed Muhammad al-Naquib bin Ali bin Abdullah bin Muhsin al-Attas (Bogor, 5
September 1931) adalah seorang Cendekiawan Muslim , ahli falsafah Muslim dan
Tokoh Melayu Terbilang 2011.Kini beliau menetap di Malaysia. Beliau menguasai
ilmu teologi, falsafah, metafizik, sejarah, dan kesusasteraan. Beliau juga
menulis berbagai buku dalam bidang pemikiran dan peradaban Islam, khususnya
tentang sufisme, kosmologi, falsafah, dan Kesusasteraan Melayu Malaysia. (http://ms.wikipedia.org/wiki/Syed_Muhammad_Naquib_al-Attas).
2 Mac 2013.
[4]
Syed Muhammad Naquib al-Attas. 1993. Islam and Secularism. Cet.2. INTERNATIONAL
INSTITUTE OF ISLAMIC THOUGHT CIVILIZATION (ISTAC). Hal.16.
[5]
Yang Berhormat Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah lahir pada 20
Oktober 1947 dan merupakan Presiden Parti Islam Se-Malaysia. Melanjutkan pelajaran
ke Universiti Islam Madinah dengan biasiswa dari Kerajaan Arab Saudi dari tahun
1969 - 1973, tamat dengan B.A. (Syariah). Melanjutkan pelajaran ke Universiti
al Azhar ke peringkat M.A. (Siasah Syariyyah) dan berjaya menamatkannya hanya
dalam masa 2 tahun (1974 - 1975). (http://ms.wikipedia.org/wiki/Abdul_Hadi_bin_Awang).
2 Mac 2013.
[6]
Abdul Hadi Awang. Sejarah Kemunculan Sekularisme. (http://mazhab.sementoji.net/v1/?p=57).
16 Disember 2012.
[7]
Syeikh Dr. Safar al Hawali atau nama penuhnya Safar bin Abdul Rahman al Hawali
lahir pada tahun 1950. Beliau menerima PhD daripada Universiti Ummul Qura’
dalam bidang Usuluddin pada tahun 1986. (http://en.wikipedia.org/wiki/Safar_Al-Hawali).
2 Mac 2013.
[8]
Syeikh Dr. Safar bin
Abdurrahman al Hawali. al-’ilmaniah
wa asaruha fi hayati al islamiyyah. Dar al Hijrah. Hal.21.
[9]
Dr. Ugi Suharto, salah seorang peneliti INSISTS, mendapat tugas baru sebagai
staf pengajar Islamic Economics di The Markfield Institute of Higher Education
(MIHE), Leicester shire. Sebelum pindah ke MIHE, Dr. Ugi mengajar di University College of
Bahrain dan IIUM Malaysia. (http://inpasonline.com/new/drugi-suharto-mengajar-di-inggris/).
2 Mac 2013.
[10]
Dr. Ugi Suharto,Istilah Sekularisme menurut al Attas dan al Qaradawi. Institut
Pemikiran & Peradaban Islam (InPas online). (http://www.inpasonline.com/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=99).
18 Disember 2012.
[11]
Ibid
[12]
Dr. Ugi Suharto. al Attas dan al Qardhawy : Tentang Islam dan Sekularisme.
(http://www.khairaummah.com/v3/?p=1465).
18 Disember 2012.
0 comments:
Post a Comment