Resolusi
: Peranan Kita Pada Hari Ini
Islam
mewajibkan bagi setiap orang Muslim dan Muslimat untuk menuntut ilmu,
sebagaimana daripada Anas bin Malik ra, sabda Rasulullah saw :
طلب العلم فريضة على كل مسلم، وإن
طالب العلم يستغفر له كل شيء حتي الحيتان في البحر
Maksudnya: “Menuntut ilmu
adalah fardhu atas setiap orang Islam, dan penuntut ilmu akan didoa keampunan
oleh semua termasuk ikan-ikan di lautan”.[1]
Dengan
kata lain, Islam mengajar bahawa Allah swt
tidak akan mengubah nasib suatu kaum sampai kaum itu mengubahnya sendiri[2] ,
dan antara cara untuk mengubahnya adalah dengan ilmu.
Pentingnya
untuk kita menuntut ilmu adalah supaya kita tahu, dapat membezakan di antara
yang hak dan batil. Oleh sebab itu, Islam mewajibkannya tidak kira sesiapa pun,
wajib ke atasnya menuntut ilmu. Sehingga Rasulullah saw pernah bersabda bahawa Allah memudahkan jalan orang yang
menuntut ilmu, jalan ke syurga kelak. Sebagaimana sabdanya:
من سلك طريقا يلتمس فيه علما سهل الله له به طريقا إلى الجنة
Maksudnya: “Barangsiapa yang
menempuh satu jalan yang di dalamnya untuk pergi menuntut ilmu, Allah akan
mudahkan baginya jalan untuk ke syurga” (Riwayat Muslim)[3]
Dr.
Mustafa as Sibaie[4]
pernah menyebut di dalam bukunya, Sirah Nabawiyyah : Pengajaran dan
Pedoman iaitu “Mereka yang
bertaqlid (buta tuli) tetap jahil walau setinggi mana mereka belajar. Mereka
tetap kanak-kanak walau sedewasa mana umur mereka. Mereka akan terus dianggap
sebagai keanak-anakan dan jahil sehinggalah mereka memerdekakan diri daripada
taqlid.”[5]
Pada
sekitar tahun 1980-an dan 1990an, diskusi tentang Menjayakan Islamisasi
sangat rancak dan segar sekali. Menjayakan Islamisasi bermaksud mengusahakan satu proses
pengislaman masyarakat secara menyeluruh. Perubahan ke arah pengislaman
masyarakat secara bermakna hanya akan terjelma apabila segenap unsur dan
dimensi dalam kehidupannya dapat digerakkan secara sepadu dan menyeluruh. Ia
bermaksud, seluruh dimensi kemasyarakatan berada di dalam keadaan saling
berkait dan berhubungan di antara satu dengan yang lain. Tidak ada satu unsur
pun yang mampu tumbuh dan berkembang menuju perubahan secara sendirian.[6]
Dr.
Noor Hisham Md Nawi pula menyebut
cadangan beliau dalam ‘Islamisasi Kurikulum Pendidikan Islam di Institusi
Pendidikan Guru’ iaitu Krisis
dualisme dan sekularisme masih mengancam sistem pendidikan di Malaysia.
Akibatnya pelajar gagal untuk
mendapatkan pengalaman pembelajaran yang berjaya menyepadukan hati dan
pemikiran serta iman dan daya intelektual. Justeru, struktur
kurikulum pendidikan guru yang sedia ada perlu diteliti semula secara
kritikal. Untuk menghasilkan seorang guru yang berupaya menghasilkan proses
pengajaran dan pembelajaran bersepadu berdasarkan gagasan Islamisasi ilmu
moden, kurikulum latihan perguruan yang diikutinya seharusnya terlebih dahulu
mengalami proses tersebut.[7]
Saya
katakan proses Islamisasi perlu dilakukan dan digerakkan semula secara
menyeluruh merangkumi aspek kehidupan manusia seperti politik, ilmu, masyarakat
dan lain-lain, supaya kita kembali semula kepada Islam yang sebenar.
Contohnya, apabila kita belajar tentang
ilmu sains kita dapat kenal Allah, apabila kita belajar geografi, kita dapat
melihat kebesaran Allah, begitu juga dengan politik dan juga lain-lain. Setiap
perkara yang kita lakukan, maka kita akan nampak ada nilai Islam disitu. Inilah
proses Islamisasi sebagaimana Eropah suatu masa dahulu pernah merasai tempias
Islamisasi pada zaman kegelapan mereka.
Di saat, dimana kegemilangan ilmu Islam sangat gilang gemilang, sehinggakan
orang bukan Islam pun menuntut ilmu dengan sarjana Islam untuk dibawa pulang ke
negara mereka. Kesannya, sedikit sebanyak nilai-nilai Islam ada terserap di
dalam negara-negara mereka. Inilah juga antara usaha yang dilakukan oleh
beberapa sarjana Islam seperti Syed Muhammad Naquid al Attas dan Prof Dato Dr.
Sidek Baba.
Apabila
kita berbicara tentang ukhuwwah maka ianya perlu merentasi parti, aliran,
bangsa, negara dan lain-lain kerana mulianya seseorang itu adalah kerana Islam
dan hinanya seseorang itu apabila dibuang keislaman daripada diri mereka. Kita
jangan lupa bahawa antara faktor kejatuhan
kerajaan Turki Uthmaniah ialah apabila sentimen perkauman atau
nasionalisme di suntik masuk ke dalam pemikiran bangsa-bangsa yang bernaung di
bawah kerajaan Uthmaniah. Kesannya mereka bangkit memberontak meminta kebebasan
dan sebagainya. Islam mengiktiraf
perasaan kasih pada bangsa dan tanah airnya berdasarkan kepada firman Allah
kepada nabi Muhammad saw di dalam surah as syu’arak ayat 214. Walau
bagaimanapun, Islam melarang kasih pada sesuatu yang melebihi Allah, Rasulullah
saw dan Islam. Lebih membimbangkan apabila seseorang bertindak melulu dan
merendahkan kasih Allah dengan meletakkan kepentingan bangsa dan puak lebih
daripada yang lain dan melampaui batas-batas Allah.
Saidina
Umar bin al Khattab pernah berkata bahawa kita dahulunya adalah kaum yang hina,
Allah telah memuliakan kita dengan Islam. Andainya kita mencari kemuliaan
selain daripada apa yang telah Allah muliakan kita, kita akan dihina oleh
Allah.[8]
Terlalu
banyak hadis Rasulullah saw yang sangat menekankan tentang pentingnya ukhuwwah
Islamiyyah ini, namun kadang-kadang kita terlupa kerana boleh jadi mata kita
telah tertutup (dibutakan) dengan kefanatikan sesuatu pegangan atau aliran atau
kerana permusuhan kita dengan seseorang. Na’uzubillah..
Rasulullah
saw pernah bersabda bahawa akan ada tujuh golongan yang akan mendapat naungan
Allah di padang mahsyar kelak. Salah seorangnya adalah dua orang lelaki
bersahabat kerana Allah dan mereka bertemu dan berpisah kerana Allah taala
sahaja. Sabda Rasulullah saw :
سبعة يظلهم الله في ظله يوم لا
ظل إلا ظله ، إمام عادل وشاب نشأ في عبادة الله ، ورجل قلبه معلق بالمساجد ،
ورجلان تحابا في الله اجتمعا عليه وتفرقا عليه ، ورجل دعته امرأة ذات منصب وجمال
فقال إني أخاف الله . ورجل تصدق بصدقة فأخفاها حتى لا تعلم شماله ما تنفق يمينه ،
ورجل ذكر الله خالياً ففاضت عيناه
Maksudnya : “ Tujuh golongan
yang akan mendapat naungan Allah di mana pada hari tersebut tiada naungan lain
selain daripada naungan-Nya : Imam yang adil, pemuda yang sentiasa beribadat
kepada Allah, lelaki yang hatinya sentiasa terpaut pada masjid, dua orang
lelaki yang berkasih saying (bersahabat) kerana Allah, mereka bertemu dan
berpisah kerana-Nya, lelaki yang digoda oleh seorang wanita cantik serta kaya
tetapi lelaki itu berkata, “sesungguhnya aku hanya takut kepada Allah”, dan
lelaki yang bersedeqah secara diam-diam sehinggakan tangan kirinya tidak
mengetahui apa yang tangan kanannya sedeqahkan dan lelaki yang bersendirian
mengingati Allah sehingga mengalir air matanya.”[9]
Sabda Rasulullah saw lagi :
ما من مسلمين يلتقيان فيتصافحان
إلا غفر لهما قبل أن يتفرقا
Maksudnya : “ Apabila dua
orang muslim bertemu, kemudian mereka berjabat tangan, maka Allah ampunkan
dosa-dosa mereka selagimana mereka belum berpisah.”[10]
Rasulullah saw juga pernah
bersabda :
لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى
يُحِبَّ لِأَخِيِه مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
Maksudnya : “Tidak beriman di
antara kamu sehinggalah kamu menyayangi
saudara kamu sebagaimana kamu menyayangi diri sendiri.”[11]
Kesimpulan
Iman yang sebenar mesti
menolak semua ajaran, fahaman ataupun ideologi dan teori yang bertentangan dan
melampaui batas-batas Allah. Ia merangkumi semua fahaman yang dicipta pada
zaman dahulu, kini dan akan datang. Sesungguhnya Islam adalah agama yang
merangkumi semua aspek dalam kehidupan. Kita hendaklah beramal dengan Islam
secara keseluruhan[12]
dan bukannya secara memilih sebahagian dan menolak sebahagian yang lain.
[1]
Hadith ini diriwayatkan oleh Ibn ‘Abd al-Bar dalam Jami’ Bayan al-Ilm wa
Fadhluh 1/7. Hadith ini hukumnya hasan dengan jumlah jalan dan syawahidnya. Dr.
Zulkifli Mohamad al-Bakri. 2007. Himpunan
Hadith Modal Insan. Kuala Lumpur : Telaga Biru Sdn. Bhd. Hlm.55.
[2]
Lihat al Quran, al-Ra‘du ayat 11
[3]
Riwayat Muslim di dalam Muwatto’ Imam Malik. Kitab al ilm. (http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=3913&idto=3914&bk_no=77&ID=761).
6 Januari 2013.
[4]
Dr. Mustafa as Sibaie telah dilahirkan
pada tahun 1915M di bandar Hims, Syria dan dibesarkan dalam sebuah keluarga
yang mulia dan beragama. Setelah tamat sekolah rendah dengan cemerlang, beliau
dimasukkan ke Ma’ahad Sya’ie di Hims pada tahun 1930. Kemudian beliau
melanjutkan pelajaran di Universiti al-Azhar, Kaherah pada tahun 1933 dalam
bidang Syariah, kemudian Usuluddin. Pada tahun 1949, dalam kesibukan berjihad
dan berjemaah, beliau berjaya menyiapkan tesis Ph.D bertajuk ‘As-Sunnah dan
Kedudukannya Dalam Perundangan Islam’. (http://ibnurrahmat.blogspot.com/2008/08/dr-mustafa-sibaie.html). 2 Mac 2013.
[5]
Dr. Mustafa as Sibaie. 2010. Sirah
Nabawiyyah : Pengajaran dan Pedoman. Pustaka Salam Sdn. Bhd. Hlm.159.
[6]
Muhamad Razak Idris. Menjayakan Islamisasi (Tersiar di Berita Harian, 18
Januari 2011, Selasa). (http://razak.wordpress.com/2011/01/18/menjayakan-islamisasi/).
6 Januari 2013.
[7]
Dr. Noor Hisham Md Nawi. Pusat Pengajian Bahasa & Pembangunan Insaniah.
Universiti Malaysia Kelantan (hisham@umk.edu.my). (http://www.ipislam.edu.my/index.php/research/read/65/ISLAMISASI-KURIKULUM-PENDIDIKAN-ISLAM-DI-INSTITUSI-PENDIDIKAN-GURU-TRIBULASI-DAN-CADANGAN).
6 Januari 2013.
[8]
Riwayat ini sanadnya telah
disahihkan oleh al Hakim an disokong oleh az Zahabi. Lihat Mohd. Asri bin Zainal Abidin. 2006. Islam
Liberal Tafsiran Agama Yang Kian Terpesong. Bhg 1: Ancaman Terhadap Agama.
Karya Bestari. Hlm.70.
[9]
Riwayat Bukhari dan Muslim. Usuluddin Tingkatan 3. Kurikulum Yayasan
Kebajikan Nusantara (YAKIN). silibus Mata Pelajaran Khas Sekolah Kiblah (MKSK).
Hlm.28.
[10]
Riwayat Ahmad, Abu Daud, Tarmizi, Ibn Majah. Disahihkan oleh Syeikh al Bani di
dalam al Silsilah al sahihah. (http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=12177).
6 Januari 2013.
[11]
Riwayat Bukhari dan Muslim. Dr. Amin bin Abdullah al Shaqawi telah mensyarahkan
hadis ini di dalam laman web beliau alukah. (http://www.alukah.net/Sharia/0/20791/).
6 Januari 2013.
[12]
Lihat surah al Baqarah ayat
208
0 comments:
Post a Comment