Penulis : Muhammad Hasyir b Yaacob, Mahasiswa Ijazah Sarjana Muda Syariah Dengan Undang-undang (Kepujian)
Disunting oleh : Tengku Ibrahim Helmi b Tengku Mohammad
FEMINISME
Gerakan
feminisme iaitu suatu gerakan yang meminta persamaan hak wanita dan lelaki atau
juga yang disebut dengan gerakan kesetaraan gender berasal dari pandangan hidup
masyarakat Barat. Menurut The New Encyclopedia of Britanica disebutkan
bahawa : “Feminism is the belief, largely originating in the West, in the
social, economic, and political equality of the sexes, represented worldwide by
various institutions committed to activity on behalf of women’s rights and
interests”. Feminisme adalah keyakinan yang berasal dari Barat berkaitan dengan
kesetaraan sosial, ekonomi dan politik antara lelaki dan perempuan yang
tersebar ke seluruh dunia melalui organisasi yang bergerak atas nama hak-hak
dan kepentingan perempuan[1].
Munculnya gerakan feminisme pada masyarakat
Barat tidak terlepas dari sejarah masyarakat Barat yang memandang rendah
terhadap kedudukan perempuan, dan kekecewaan masyarakat Barat terhadap
pernyataan kitab suci mereka terhadap perempuan. Pakar sejarah Barat, Philip
J.Adler dalam buku “World Civilization” menggambarkan bagaimana
kekejaman masyarakat Barat dalam memandang dan memperlakukan perempuan. Sampai
abad ke 17, masyarakat Eropah masih memandang perempuan sebagai jelmaan syaitan
atau alat bagi syaitan untuk menggoda manusia, dan meyakini bahawa sejak awal
penciptaannya, perempuan merupakan ciptaan yang tidak sempurna. Oleh sebab itu
perempuan disebut dengan “female” yang berasal dari bahasa Greek. Ayat “femina”
berasal dari kata “fe” dan “minus”. “Fe” bermakna “fides”, atau “faith” yang
bererti kepercayaan atau iman. Sedang “mina” berasal dari kata “minus” yang
bererti “kurang”. Maka “femina” adalah “seseorang yang mempunyai iman yang
kurang”[2].
Dalam kitab Bible terdapat banyak ayat yang memberikan pandangan rendah
terhadap kedudukan perempuan,seperti :
“Kejahatan
lelaki lebih baik daripada kebajikan perempuan dan perempuanlah yang
mendatangkan malu dan nista” ( Sirakh 42 : 14 )
“Setiap
keburukan hanya kecil dibandingkan dengan keburukan perempuan, mudah-mudahan ia
ditimpa nasib orang yang berdosa” ( Sirakh 25 :19)
“Darjatnya (perempuan) di bawah lelaki dan
harus tunduk seperti tunduknya manusia kepada Tuhan” (Efesus 5 : 22 )
Latar belakang kedudukan perempuan di Barat
tersebut akhirnya memunculkan gerakan perempuan yang menuntut persamaan hak
dengan kaum lelaki. Lucretia Mott dan Elizabeth Cady Stanton pada tahun 1848
mengadakan siding akhbar Konvensyen Hak-hak Perempuan di Seneca Falls yang
dihadiri oleh 300 peserta dan menghasilkan deklarasi yang menuntut reformasi
hukum perkahwinan, perceraian, pewarisan harta dan anak. Konvensyen Perempuan
di Seneca Falls itu merupakan protes terhadap Konvensyen Penghapusan Perhambaan
pada tahun 1840 di mana kaum perempuan tidak diberi hak untuk mengemukakan
pendapatnya.10 Tahun 1895, Elizabeth Candy Stanton, menerbitkan buku “The
Women Bible” di mana dia mengkaji seluruh teks Bible yang berkaitan dengan
perempuan, dan mengambil kesimpulan bahawa kitab suci Bible mengandungi ajaran
yang menghina perempuan, dan dari ajaran inilah terbentuk dasar-dasar pandangan
Kristian terhadap perempuan. Berikutnya, Stanton berusaha meyakinkan bahawa
Bible bukanlah kata-kata Tuhan, tetapi sekadar himpunan tentang sejarah dan
cerita yang ditulis oleh kaum lelaki, dan oleh sebab itu perempuan tidak
memiliki kewajipan moral untuk mengikuti ajaran Bible.
Kaum Feminisme kemudian mengembangkan konsep
persaman gender, di mana gender berbeza dengan kelamin, sebab kelamin (sex) merujuk
kepada anatomi-biologi, sedangkan gender dipengaruhi oleh keadaan sosial,
budaya, agama dan hukum. Oleh sebab itu menurut Lips dalam A New Psychology
of Women, gender tidak hanya terbatas pada jenis kelamin feminin dan
maskulin, tetapi juga pada jenis yang ketiga yang tidak dapat digolongkan dalam
feminin dan maskulin seperti kaum homoseksual, heteroseksual[3].
Gerakan feminisme atau
persamaan gender ini berasal dari ajaran persamaan (equality) dalam
segala hal dalam masyarakat Barat. Salah satu teori feminisme radikal adalah
menuntut persamaan hak antara lelaki dan perempuan dalam soal hak sosial dan
juga hak-hak seksual. Jika kepuasan seksual dapat diperoleh antara hubungan
lelaki dan perempuan, maka dalam teori persamaan gender, kepuasan seksual dapat
diperoleh dari kepuasan hubungan sesama jenis kelamin, baik sesama lelaki
(homoseksual) atau sesama perempuan (lesbian). Oleh sebab itu kaum homoseksual
atau kelompok lesbian harus diberi hak sama sebagaimana yang diberikan kepada
kaum lelaki dan wanita yang lain. Bagi gerakan feminisme, seorang wanita tidak
boleh mempunyai kebergantungan hidup kepada lelaki baik dalam soal keperluan
hidup, ekonomi, politik, sampai kepada keperluan seksual. Sikap memberikan hak
yang sama kepada kaum homoseksual juga merupakan tindak balas terhadap kekejaman
masyarakat Barat terdahulu kepada kaum Homo. Robert Held, dalam bukunya “Inquisition”
menerangkan bagaimana sikap masyarakat Barat dahulu yang sangat kejam terhadap
kaum homo, dengan memuat gambar-gambar dan lukisan model alat yang dipakai
untuk penyeksaan seperti pencungkil mata, gergaji pembelah manusia, pemotong
lidah, alat penghancur kepala, terhadap perempuan dan kaum Homo[4].
Jika dalam
masyarakat Barat terdapat sikap merendahkan darjat perempuan sehingga
menimbulkan gerakan feminisme dan persamaan gender, maka berlainan dengan agama
Islam yang sangat memuliakan perempuan. Kitab suci al-Quran memberikan hak-hak
perempuan dan menempatkan perempuan pada kedudukan terhormat yang sama dengan
hak dan kedudukan lelaki.
“Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam
serta orang-orang perempuan yang Islam dan orang-orang lelaki yang beriman
serta orang-orang perempuan yang beriman dan orang-orang lelaki yang taat serta
orang-orang perempuan yang taat dan orang-orang lelaki yang benar serta
orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta
orang-orang perempuan yang sabar dan orang-orang lelaki yang merendah diri
(kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah)
dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang
bersedekah dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan
yang berpuasa dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta
orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya dan orang-orang lelaki yang
menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut
nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya
keampunan dan pahala yang besar”
( Surah al Ahzab 33 : 35 ).
Menurut Yusuf
Al-Qaradhawi, dalam pengantar kepada buku “Kebebasan Wanita’’[5],
memberikan contoh-contoh kehidupan perempuan dalam masyarakat Islam seperti :
1.
Kaum
perempuan masyarakat Islam mempunyai kesempatan yang luas untuk mendapat
pendidikan, pelajaran dan menghadiri majlis ilmu.
2.
Kaum
perempuan dibolehkan menghadiri pertemuan umum di masjid untuk turut memutuskan
perkara yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat dan negara.
3.
Kaum
perempuan mempunyai hak dalam ekonomi, sebagaimana Zainab binti Jahsy mempunyai
pekerjaan dan kegiatan ekonomi yang dilakukan dengan tangannya sendiri sehingga
dapat bersedekah dari hasil pendapatannya sendiri. Zainab binti Mas’ud bekerja
dengan tangannya sendiri dan memberikan belanja untuk suami dan anak yatim yang
dipeliharanya.
4.
Ummu Athiyah
ikut berperang bersama suaminya sebanyak enam kali, sedangkan Ummu Haram
menginginkan kematian syahid bersama tentera pasukan laut.
5.
Dalam
politik, Ummu Hani ikut dalam melindungi pelarian perang, dan menyelesaikan
perkara saudara lelakinya.
6.
Ummu Kalsum
binti Uqbah, seorang remaja ikut berhijrah ke Madinah, dan berpisah dengan
keluarganya.
7.
Perempuan
berhak mempertahankan pilihannya dalam memilih suami , berpisah dengan suami
dan terlepas dari pengaruh keluarganya.
8.
Zainab binti
Muhajir berdialog dengan khalifah Abu Bakar Al-Siddiq, Ummu Darba pernah
menyangkal pendapat khalifah Abdul Malik bin Marwan, dan Ummu Ya’kub berdialog
dengan Abdullah bin Mas’ud yang dianggap sebagai penghulu fuqaha sahabat.
9.
Atikah binti
Zaid, isteri Khalifah Umar bin Al-Khattab mempertahankan haknya dalam kesaksian
jamaah.
10. Seorang remaja perempuan Bani Khatsamiyah bersusah payah untuk
menghajikan bapanya sendiri.
Al-Quran telah menetapkan
tugas yang seimbang bagi lelaki dan perempuan.Tugas ini diberikan sesuai dengan
fitrah dan kemampuan masing-masing berdasarkan fitrah alami perempuan yang
berbeza dengan kaum lelaki. Dari segi fizik, emosi dan psikologi, hanya
perempuan yang dapat menjalankan tugas keibuan dengan baik. Ini kerana
berbanding dengan lelaki, kaum perempuan lebih penyayang, lebih ramah, cepat
bertindak dan memberikan respons sesuai dengan naluri keibuan. Sifat-sifat ini
menjadi ciri utama perempuan dalam menjalankan tugas dan kewajipan. Islam
memberikan persamaan di antara lelaki dan perempuan, namun hanya ada sedikit
keterbatasan dan perbezaan yang digariskan oleh Islam untuk kaum perempuan
seperti dalam hak harta warisan, dan ijab-kabul pernikahan, dalam kepemimpinan
keluarga, dan sebagainya. Perbezaan dalam peranan dan hak yang telah ditentukan
oleh Allah tidak bermakna adanya superioriti ataupun inferioriti bagi pihak
manapun, akan tetapi hanyalah untuk menjaga kecenderungan fitrah masing-masing[6].
Gerakan Feminisme dan
Persamaan Gender pada mulanya adalah gerakan sekelompok aktivis perempuan Barat
yang kemudian menjadi kajian akademik di lembaga kajian, dan pengajian tinggi
dengan kajian “women studies”, yang menyebar baik di negara Barat
mahupun di negara Muslim. Gerakan ini akhirnya telah mendapat perakuan dari
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dengan dikeluarkannya Convention on the
Elimination of All Forms of Discrimination Against Women ( CEDAW). Bahkan
sebahagian Negara Barat memberikan bantuan dana untuk mengembangkan kajian dan
fahaman tersebut dalam masyarakat sebagaimana yang dilakukan oleh Amerika
kepada Negara Indonesia : “Amerika Syarikat juga memberikan dana kepada
berbagai-bagai organisasi muslim dan pondok untuk mengangkat persamaan gender
dan anak perempuan dengan memperkukuhkan pengertian tentang nilai-nilai
tersebut di antara para pemimpin perempuan masyarakat dan membantu
demokratisasi serta kesetaraan gender di pondok pesantren melalui latihan
kepimpinan pesantren lelaki dan perempuan”[7].
Pada tahun 1990-an,
gerakan feminisme Barat mulai mempengaruhi beberapa sarjana dan pemikir muslim,
sehingga muncullah gerakan feminisme muslim. Azza M.Karam mendefinisikan
feminisme muslim adalah :
“a one who adopts a worldview in which Islam can
be contextualized and reinterpreted in order to promote concepts of equity and
equality between men and women and for whom freedom of choice plays an
important part in expression of faith”[8].
Gerakan feminisme dalam masyarakat muslim yang pertama muncul di Mesir, dengan
terbentuknya The Egyptian Feminist Union pada tahun 1923 yang didirikan
oleh Huda Shaarawi ( 1879-1947).
Dalam The Oxford
Encyclopedia of Modern Islamic World dinyatakan bahawa : “feminisme moden
dikenali dalam masyarakat Islam sejak awal abad 20 meskipun mereka tidak
menggunakan istilah tersebut. Pemikiran feminisme di dunia Islam dapat
ditelusuri melalui pemikiran-pemikiran Aisha Taymuriyah (penulis Mesir), Zainab
Fawwaz (penulis Lebanon), Rokeya Sakhawat Hossein, Nazar Haidar, Emilie Ruete (Zanzibar),
Ta’jal Sulthaniyah (Iran), Huda Shaarawi, Malak Hifni Naser, Nabawiyah Musa
(Mesir), dan Fame Aliye (Turki). Mereka dikenal sebagai tokoh perintis dalam
menumbuhkan kesedaran mengenai persoalan gender, termasuk melawan kebudayaan
dan ideologi masyarakat yang hendak menghalangi kebebasan perempuan”[9].
Gerakan feminisme muslimah
dilanjutkan oleh Aminah Wadud, Rifaat Hasan dan Fatimah Naseef yang memberikan
perhatian pada kajian semula teks al-Quran yang berkaitan dengan perempuan,
sedangkan Fatima Mernissi, Hidayaet Tuskal memberikan perhatian kepada kajian
semula teks hadis yang berkaitan dengan perempuan, dan Aziza al-Hibri dan
Shaheen Sardar Ali memberikan perhatian kepada kajian semula terhadap hukum
syariah yang berkaitan dengan perempuan. Malahan, akhir-akhir ini muncul
muslimah yang mengkaji semula masalah homoseksual dan lesbian seperti Irsyad
Manji dan Musdah Mulia.
Fahaman persamaan hak antara lelaki
dan perempuan ini akan mempengaruhi struktur hukum dalam keluarga, sehingga
dengan alasan ’persamaan hak’ mereka menuntut larangan berpoligami, kerana
poligami merupakan ketidakadilan terhadap wanita. Demikian juga dengan alasan
’persamaan gender’ gerakan ini menuntut agar diubah hukum perkahwinan berbeza
agama, kerana perkahwinan berdasarkan agama menurut gerakan ini bertentangan
dengan asas persamaan hak. Demikian juga menurut gerakan feminisme, ijab dan
qabul pernikahan bukan dilakukan oleh pihak lelaki sahaja, tetapi juga boleh
dilakukan oleh pihak perempuan. Dalam masyarakat muslim liberal India, pernah
terjadi perkahwinan yang dilakukan oleh seorang wanita, dengan tuan qadhi
wanita, dan saksi wanita. Dalam bab hak cerai pula, berdasarkan hukum persamaan
hak, jika suami berhak menceraikan isterinya dengan suatu lafaz cerai, maka
mengapa wanita tidak boleh menceraikan suaminya secara langsung tanpa perlu
membuat tuntutan cerai melalui mahkamah syariah, sedangkan selama ini suami
berhak menceraikan isteri tanpa melalui proses tersebut? Oleh sebab itu, dengan
dalil persamaan hak, isteri juga mempunyai hak untuk menceraikan suami tanpa
melalui proses tuntutan ke mahkamah.
Demikian juga dalam persoalan iddah (masa
menunggu perkawinan selanjutnya) bagi perempuan yang diceraikan. Jika selama
ini setelah bercerai atau kematian pasangan, seorang suami boleh terus
berkahwin tanpa menunggu tempoh iddah, sedangkan isteri harus menunggu
tempoh iddah selama 3 quru’ (3 kali suci daripada haid) sebelum
berkahwin semula, maka menurut gerakan feminisme ini tidak adil. Menurut mereka
jika wanita mempunyai tempoh iddah, maka lelaki juga harus mempunyai
tempoh iddah, malahan mereka menuntut tempoh iddah lelaki selama
130 hari. Atau sebaliknya, jika lelaki dapat berkahwin tanpa melalui tempoh iddah,
maka demikian juga perempuan yang diceraikan dapat berkahwin semula tanpa harus
menunggu tempoh iddah tersebut. Demikian juga gerakan ini menuntut
persamaan memusakai harta antara lelaki dan perempuan. Jika selama ini harta
pusaka lelaki adalah dua bahagian berbanding satu bahagian sahaja harta pusaka
perempuan, maka menurut gerakan feminisme, ini merupakan suatu ketidakadilan,
maka mereka menuntut persamaan hak di antara lelaki dan perempuan dalam
pembahagian pusaka dengan masing-masing memperolehi satu bahagian.
Lebih hebat lagi gerakan
ini meminta perkahwinan antara lelaki dengan lelaki, atau antara wanita dengan
wanita juga harus dianggap sah, kerana perkahwinan yang dibenarkan antara
lelaki dan perempuan merupakan ketidakadilan gender. Musdah Mulia dalam buku
”Islam Agama Rahmat Bagi Alam” menyatakan, :
“menurut hemat saya, yang
dilarang dalam teks-teks suci tersebut lebih tertuju pada perilaku seksualnya,
bukan pada orientasi seksualnya. Mengapa? Sebab menjadi heteroseksual,
homoseksual (gay atau lesbi) dan biseksual adalah kodrati, sesuatu yang “given”
atau dalam bahasa fikih dapat disebut sunatullah..sementara perilaku seksual
bersifat konstruksi manusia..jika hubungan sejenis atau homo, baik gay atau
lesbi sungguh-sungguh menjamin kepada pencapaian tujuan dasar tadi, maka
hubungan demikian dapat diterima “[10].
Demikian juga dalam hukum
perkahwinan muslim, sepatutnya akad nikah dilakukan oleh wali pengantin
perempuan kepada pengantin lelaki, bukan kepada pengantin perempuan. Saksi
perkahwinan juga yang disyaratkan lelaki dari dua keluarga, dirubah menjadi
saksi perempuan. Tanpa disedari gerakan persamaan gender telah merubah
hukum-hukum fekah yang telah ditetapkan oleh nas agama. Dengan kata lain, jika
hukum persamaan gender ini berlaku secara menyeluruh, maka semua hukum fekah
akan dirubah kerana dalam ajaran Islam, banyak syarat yang hanya dapat
dilakukan oleh lelaki sahaja, seperti syarat perwalian, syarat menjadi imam
solat Jumaat, dan sebagainya.
Pada hari Jumaat 18 Mac
2005, umat Islam menerima berita yang mengejutkan di mana seorang pensyarah
Pengajian Islam di Virginia Commonwealth University, menjadi imam dan khatib
solat Jumaat bersama sekitar seratus orang jemaah lelaki dan perempuan yang
bercampur dalam saf. Solat Jumaat tersebut diawali dengan azan yang diserukan
oleh seorang perempuan tanpa memakai tudung kepala. Solat Jumaat tersebut
dilaksanakan di sebuah Gejeja Kathedral, Sundram Tagore Gallery 137 Greene
Street, New York. Sikap Amina Wadud tersebut merupakan contoh praktikal
pemahaman kesamaan gender yang masuk ke dalam pemikiran intelektual dan sarjana
muslim hari ini; pemahaman kesamaan gender yang akan merubah pemahaman Islam
khususnya masalah hukum hakam yang berkaitan dengan perempuan.
Fahaman persaman gender
(gender equality) yang dipaktikkan oleh Amina Wadud tersebut sebenarnya berasal
dari pandangan hidup Barat sekular-liberal yang bercanggah dengan pandangan
hidup muslim yang berpandukan ajaran Islam. Jika lelaki boleh menjadi imam
solat Jumaat dan khatib, maka menurut fahaman kesamaan gender Barat, perempuan
juga dapat menjadi imam solat Jumaat dan khatib Jumaat. Jika lelaki boleh
mengumandangkan azan dalam solat Jumaat, demikian juga perempuan boleh
mengumandangkan azan Jumaat. Fahaman kesamaan gender liberal juga membolehkan
saf solat bercampur antara lelaki dan perempuan, kerana jika saf lelaki di
depan dan saf berempuan di belakang, hal tersebut telah merendahkan darjat
perempuan. Fahaman kesamaan gender dalam pemikiran Barat-Liberal inilah yang
mendasari praktik imam solat Jumaat dan khatib yang dilakukan oleh Amina Wadud,
walaupun bercanggah dengan ajaran Islam.
Amina Wadud menyatakan
bahawa perbuatan menjadi imam solat Jumat dan khatib adalah berdasarkan pada
hadis Rasulullah SAW memberikan izin kepada sahabat wanita Ummu Waraqah untuk
menjadi imam solat dengan jemaah lelaki, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abu
Daud : “ Dari Abdul Rahman bin Khallad Al-Anshari dari Ummu Waraqah binti
Abdillah binti Haris berkata bahwa Rasulullah datang ke rumahnya dan memberikan kepadanya seorang
muazzin dan memerintahkannya untuk menjadi imam bagi ahli keluarganya. “Abdul
Rahman menambah : “ Saya melihat bahawa muazzin (bilal penyeru azan) tersebut
adalah seorang yang sangat tua “[11].
Dalam hadis yang lain
disebutkan bahawa di dalam rumah Ummu Waraqah tersebut hanya ada seorang anak
kecil, dan seorang hamba sahaya perempuan, sehingga Ummu Waraqah meminta kepada
nabi seorang penyeru azan[12].
Dari kedua hadis tersebut
dapat diambil kesimpulan bahawa pada waktu itu orang yang berada di rumah Ummu
Waraqah hanyalah Ummu Waraqah, seorang lelaki yang sangat tua, seorang hamba
sahaya perempuan, dan seorang budak lelaki. Oleh kerana itu Ummu Waraqah
meminta kebenaran kepada nabi untuk menjadi imam solat, dan nabi membenarkan
hal tersebut. Keizinan nabi ini khas kepada Umu Waraqah sahaja. Ia tidak dapat
menjadi dalil yang membolehkan perempuan menjadi imam solat bersama lelaki,
kerana pada waktu itu tidak ada seorangpun yang layak menjadi imam kecuali Ummu
Waraqah. Bererti hadis ini adalah khas hanya untuk Ummu Waraqah pada masa
tertentu, di mana pada waktu itu di rumahnya tidak ada seorang pun yang layak
menjadi imam, sehingga nabi membenarkannya untuk menjadi imam solat di rumahnya
sahaja. Menurut riwayat Daru Qutni, hadis ini ditambah dengan ayat “bagi
perempuan” sehingga hadis tersebut berubah menjadi :
“Rasulullah membenarkannya
(Ummu Waraqah) untuk menjadi imam solat “bagi perempuan” di rumahnya”[13].
Bererti hadis di atas sebagai dalil
bagi perempuan untuk menjadi imam solat bagi makmum perempuan, bukan menjadi
dalil bagi perempuan untuk menjadi imam solat bagi makmum lelaki sebagaimana
yang didakwa oleh Amina Wadud.
Demikianlah gerakan feminisme dan persamaan
gender Barat yang berasaskan kepada pemikiran liberal dan sekular yang
merosakkan ajaran Islam, dan akan melakukan perubahan-perubahan hukum syariat
yang berkaitan dengan perkahwinan, keluarga, dan pewarisan pusaka sebagaimana
yang pernah diajukan dalam Draft Kompilasi Hukum Islam yang disusun oleh
kumpulan penyusun di bawah pimpinan Musdah Mulia yang mengajukan perubahan
hukum Islam seperti[14] :
mengharamkan poligami, menghalalkan perkahwinan berbeza agama antara muslimah
dengan lelaki kafir, melakukan pernikahan tanpa wali, atau
menjadikan perempuan
sebagai wali, masa iddah bukan
hanya bagi perempuan tetapi juga bagi lelaki, talak dapat jatuh dengan lafaz
bukan hanya daripada suami tetapi juga daripada seorang isteri, dan bahagian
pusaka anak lelaki sama dengan bahagian pusaka anak perempuan, dan sebagainya.
Dengan demikian, gerakan feminisme Barat, dan persamaan gender merupakan
ancaman terhadap ajaran agama khususnya hukum Fekah, dan dapat menghancurkan
sistem kehidupan beragama sebagaimana dinyatakan oleh Ellen Willis bahawa :
“feminism is the cutting edge of a revolution in cultural and moral values..the
objective of every feminist reform, from legal abortion to child-care program,
is to undermine traditional family values”[15]
[1] The New Encyclopedia Britanica, Chicago, 15th edition, hal.723
[3] Lips, Hillary, A New Psychology of Women, Gender, Culture, and
Rthnicity, McGrewHill, New York, 2003, hal.7
[4] Robert Held, Inquisition, Florence : Bilingual Publisher,
1985.
[5] Abdul Halim Abu Syuqqah, Kebebasan Wanita, Gema Insani Press,
Jakarta, 2001
[6] Dinar Dewi Kania, Isu Gender : Sejarah dan Perkembangannya, Majalah
Islamia, Vol.3, No.5, 2010, hal.55.
[7] Laman web
www.usembassyjakarta.org/bbs/laporan/indonesia_laporan_deplu-AS.html
[8] Azza M.Karam, Women, Islamism, and the State : Contemporary
Feminism in Egypt, MacMillan, London, 1998, hal.5
[9] Arif mansyuri, Kontruksi tafsir Feminis : Studi Pemikiran Aminah
Wadud atas Kesetaraan Gender dalam al-Quran, Program Pasca Sarjana IAIN Sunan
Ampel, Surabaya, 2006, hal. 26-27.
[10] Hamid Fahmi, Liberalisasi Pemikiran Islam, CIOS-ISID, Gontor, 2007,
hal.110
[11]
Sunan Abu daud 592
[12]
Sunan Abu Daud, 591
[13]
DaruQutni I, 403
[15]
Henry Makow, Cruel Hoax : Feminism and The New World Order, Silas Green,
Canada, 2007, hal.25
0 comments:
Post a Comment