Tajuk :
Bincangkan perkembangan perdagangan di Melaka pada abad ke-15 dengan merujuk kepada sistem, jalinan jalan perdagangan dan barang dagangannya. [Bahagian 1]
Disediakan oleh :
(1) Tengku Ibrahim Helmi b Tengku Mohammad (Sistem & Pentadbiran)
(2) Mohd Dzulazizi b Amilin (Jalinan Jalan Perdagangan & Barang dagangan)
___________________________________________________
Pendahuluan
Kegiatan perdagangan bukanlah perkara baru bagi penduduk Melayu di
Melaka. Disebut bahawa Melaka telah dicipta untuk perdagangan.[1] Setelah
tiga tahun Melaka diduduki oleh Parameswara, penduduk kampung nelayan yang
dulunya berjumlah 2000 penduduk. Sudah berganda tiga kali menjadi 6000 orang. Selain orang Melayu,
pedagang-pedagang asing turut bermastautin di Melaka, terutama pedagang
daripada Pasai sehingga disebut oleh Tome Pires[2] :
“bahawa tempat itu pada suatu masa dahulu merupakan kampung kepada
Pasai, kini Pasai pula menjadi kampung kepada Melaka.”[3]
Selain itu, Tome Pires juga mendakwa bahawa dengan perkahwinan
Sultan Iskandar Syah dengan puteri Pasai yang beragama Islam telah menyebabkan
semakin ramai saudagar Islam dari pelabuhan Pasai datang ke Melaka.[4]
Justeru, penduduknya semakin hari semakin bertambah.
Melaka juga telah dikunjungi oleh orang dari Timur, Benua India,
dan dari barat, termasuk saudagar-saudagar dari Jazirah Arab. Kerajaan-kerajaan
kelautan yang terdapat di pesisir pantai Selat Melaka mempunyai kelebihan dan keistimewaan geografi
dan perairan bagi memudahkan kedatangan para pedagang asing dari Timur dan
Barat ke Nusantara.[5]
Selat Melaka merupakan bahagian
terpenting kepada jalan dagangan dunia yang berakhir di Venice atau lebih jauh
lagi dan permulaannya ialah Pulau-pulau Maluku. Kapal daripada pelbagai bangsa
melalui beberapa banyak saluran perdagangan
dan perlu menuju Selat Melaka untuk penyebaran ke tempat lain. Di selat
yang sempit inilah jalan dagang yang sejauh 8000 batu itu dapat dikuasai
sepenuhnya. Melaka dalam hanya masa dua dekad pertama abad ke-15 telah menjadi entrepot[6]
bagi pemindahan barangan.[7]
Melaka juga telah menjadi pusat
persinggahan, pungutan dan penyebaran barangan dalam hanya masa yang singkat
menerusi sistem entrepot.[8]
Selain daripada itu, Melaka juga memainkan peranan sebagai pelabuhan transit
bagi kapal-kapal yang berulang- alik melalui Selat Melaka.
Pertamanya, bilamana kita melihat kepada bagaimana kemunculan
Melaka sebagai sebuah pelabuhan entrepot pada abad ke-15 sangat berkait rapat
dengan faktor geografi itu sendiri. Kedudukan geografi yang begitu strategik
serta amat bergantung kepada perdagangan menyebabkan kerajaan Melaka sangat
memberikan tumpuan kepadanya dengan menyediakan segala kemudahan dan
infrastruktur yang terbaik. Ini diikuti lagi dengan keadaan geografi Melaka
yang tidak sesuai untuk pertanian secara besar-besaran ataupun untuk
dikomersialkan. Seorang pencatat Cina, Ma Huan melaporkan bahawa iklim dan
keadaan tanah Melaka tidak sesuai untuk kegiatan pertanian. Oleh itu, pilihan
terbaik ialah menjalankan kegiatan perdagangan.[9]
Maka disini, tidak mustahil bahawa dalam hanya masa yang singkat pelabuhan
Melaka mampu menjadi sebuah pelabuhan entrepot yang dikenali di peringkat
antarabangsa.
[1] Abdul Halim
bin Saad, Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman.et al. 1994. Malaysia Kita.
Cet.2. Kuala Lumpur : Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN). Hal.113.
[2] Tome
Pires (atau Tomé Pires) merupakan penulis, bendahari dan ahli pelayaran
Portugis. Beliau lahir di Portugis pada tahun 1468. Tome Pires ialah pembantu
Putera Afonso (1475-1491 M) dan penulis Suma Oriental (Dunia Timur), yang
merupakan tulisan terawal tentang dunia Timur oleh seorang rakyat
Portugis.Kemudian Tome Pires dilantik sebagai penulis dan Bendahari menjaga
harta perdagangan yang melibatkan Melaka dan Jawa. Akhirnya dia dilantik
sebagai duta Portugis ke negara China. Namun, dia telah dipenjarakan di Kiangsu
atas tindakan dan idea-idea serta pemikirannya. Dia mati di China pada 1540
dalam tahanan China semasa berumur 70 tahun. Buku yang ditulisnya tentang China
dipersembahkan kepada Laksamana Portugis di India dan sekarang disimpan
Perpustakaan Nasional, Paris. Bukunya Suma Oriental menceritakan penjelajahan
Portugis sehingga menguasai semenanjung India dan Kesultanan Melaka pada tahun
1511. (https://ms.wikipedia.org/wiki/Tome_Pires). 21 Julai
2013.
[4] Muhammad
Yusoff Hashim. 1989. Kesultanan Melayu Melaka. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP). Hal.243
[5] Muhammad
Yusoff Hashim. 1989. Ibid. Hal.236
[6] Menurut
Kamus Pelajar Edisi Kedua entrepot bermakna tempat yang menjadi pusat
penerimaan barang-barang dagangan dari negara-negara luar dan kemudian
barang-barang itu dihantar ke negara-negara lain pula. Manakala menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat, entrepot ialah gudang untuk barang-barang
perdagangan; atau pusat perdagangan, biasanya bandar pelabuhan, yang menjadi
tempat mengimport dan mengeksport semula barang-barang dagangan. Pusat
Rujukan Persuratan Melayu (PRPM) Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). (http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=entrepot).
21 Ogos 2013.
[7] Abdul Halim
bin Saad, Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman.et al. 1994. Malaysia Kita.
Cet.2. Kuala Lumpur : Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN). Hal.113.
[8] Muhammad
Yusoff Hashim. 1989. Kesultanan Melayu Melaka. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP). Hal.236. Lihat juga Abdul Halim bin Saad, Hj. Abdul Halim
b Ab. Rahman.et al. 1994. Ibid.
0 comments:
Post a Comment