Sebab-sebab
Kemunculan Sekularisme
Berlaku pada Zaman
Kegelapan Eropah,iaitu paderi-paderi Gereja Katolik mendakwa mempunyai hubungan
batin dengan tuhan & mempunyai kuasa rohani terhadap manusia kerana menjadi
perantara antara manusia biasa dengan tuhan. Sebagai contoh, Anak kecil tidak
dikira sah menjadi Kristian sekiranya belum dibaptis paderi. Selain daripada
itu, penjualan sijil Indulgences iaitu sesiapa yang mahu mendapat keampunan
daripada tuhan perlu membeli sijil ini daripada pihak gereja. Di samping itu,
Kitab Bible hanya dijadikan khusus buat
paderi sahaja. Orang biasa tidak boleh membaca dan memahaminya. Penjualan
Indulgences dan larangan membaca orang awam membaca kitab Bible telah ditentang
oleh Martin Luther. Hasilnya berlaku Gerakan Reformation yang mana akhirnya
muncul mazhab Protestan dalam agama Kristian.
Perkara ini juga
menular dalam kalangan sebahagian golongan agamawan yang mengatakan bahawa agama hanya boleh difahami oleh golongan
ustaz atau Tuan Guru sahaja. Orang awam tidak berhak mempersoalkan apa-apa,
hanya perlu mengikuti sahaja apa yang diperkatakan tanpa bantahan. Hasilnya,
muncul golongan yang fanatik mazhab dan golongan yang bertaqlid secara buta
tuli. Malah antara kesan yang lebih parah, muncul aliran Liberalisme hasil
daripada pemberontakan pemikiran mereka daripada kongkongan atau kejumudan.
Kesannya, manusia semakin jauh daripada memahami Islam yang sebenar, sebaliknya
mengatakan Islam hanya amalan ritual semata-mata.
Lebih
buruk lagi, apabila pandangan ilmiah yang berbeza itu diharamkan atas nama
agama. Lalu pihak yang menguasai urusan agama itu menghukum orang yang berbeza
pendapat dengan mereka sebagai musuh agama ataupun musuh Tuhan. Padahal
pendapat yang diberikan itu, memenuhi piawaian ilmu dan tidak bertujuan
menderhakai Tuhan.
Pihak Gereja
beranggapan bahawa kejahilan merupakan petua untuk iman. Ilmu pengetahuan
selain daripada mereka adalah sesat. Mereka mengatakan bahawa ilmu sains, geografi, perubatan dan
sebagainya ada unsur-unsur Islam. Pihak gereja menuduh bahawa ilmu
sains itu adalah ilmu Islam dan sesiapa menganutnya adalah murtad. Malah, ada
yang dibunuh hanya kerana kepercayaan mereka terhadap ilmu sains. Kejahilan
mereka membawa kepada kepada penentangan masyarakat Eropah terhadap kuasa agama
yang akhirnya mencetuskan Revolusi Industri atau Revolusi Perancis pada 1789.
Agama dihadkan pengaruhnya supaya tidak masuk campur secara langsung dalam
pentadbiran dan persoalan kehidupan yang lain. Maka hari ini, dalam seni,
hiburan, politik, perindustrian, sains dan sebagainya, agama tidak menjadi
teras utama. Jika ada pun, ia hanya kesedaran individu bukan dasar umum. Maka
tidak hairan jika mereka (penganut Kristian) boleh menggantungkan salib di dada
ketika beraksi bogel di hadapan kamera. Agama dipersendakan. Demikian juga
filem dan novel yang mempertikaikan agama mereka sendiri seperti Da Vinci Code.
Malah, tidak hairan kartun-kartun yang mereka lukis kadang-kadang
mempersendakan Jesus yang mereka anggap sebagai anak tuhan mereka. Dan tidak
hairan juga, apabila para sarjana mereka mempertikaikan kebenaran Bible, malah
sehingga meragui kewujudan Jesus. Inilah natijah yang harus dibayar oleh Barat,
hasil kejumudan golongan agama mereka pada zaman yang lepas.[1]
Pada
hari ini juga, akibat kejumudan sesetengah golongan agama dalam Islam juga
telah menyebabkan pengaruh ini terserap
masuk ke dalam sesetengah pemikiran masyarakat Islam. Buktinya pada tahun 2006,
Yasmin Ahmad telah menerbitkan sebuah filem yang berjudul, “Gubra”.
Filem ini merupakan satu penghinaan dan sendaan
terhadap agama Islam kerana di dalamnya jelas membawa pengaruh
sekularisme dan lain-lain ideologi yang bertentangan dengan Islam. Filem ini
dimulai dengan paparan lafaz ‘Bismillahirrahmanirrahim’. Kemudiannya
ditonjolkan watak seorang lelaki (Bilal) yang baru memeluk Islam, kemudian
memegang anjing dalam perjalanan menuju ke surau, aksi seks diiringi laungan
azan Subuh, wanita mencabut bulu dada seorang lelaki Cina asing, perbicaraan di
atas katil dijadikan perbualan biasa, kempen murtad secara halus antara wanita
Islam dan lelaki Cina dan diselangi aksi seks dengan bunyi azan lagi,[2]
menunjukkan konsep plularisme,
liberalism dan sekularisme secara halus. Di Indonesia juga tidak terkecuali,
sebuah filem yang berjudul, “Perempuan Berkalung Serban”, jelas
menunjukkan atau menggambarkan Islam itu sangat sempit, keras dan tidak
terbuka. Dan file mini telah ditentang oleh sebahagian besar
pertubuhan-pertubuhan Islam dan Majlis Ulama’ Indonesia (MUI) kerana jelas
penyelewengannya.[3]
Saya
katakan bahawa munculnya golongan-golongan ini adalah hasil daripada kejumudan
kita sendiri dalam melihat Islam itu sendiri. Sepatutnya kita melihat kepada
keluasan Islam (fiqh) itu sendiri, bukannya kita menyempitnya. Dan lebih parah
lagi, kita menambah (berlebih-lebih) pula dengan cerita-cerita kewalian yang
melampau sehinggakan hilang peranan agama. Agama dilihat seperti cerita kartun,
ortodoks dan tahyul dan bukan lagi berdasarkan (ditegakkan) atas hujah dan
fakta. Kita harus ingat Islam bukan satu perkara yang manusia tidak mampu berfikir keran Islam itu
adalah fitrah setiap manusia.
Keutuhan
pendidikan Islam pada akhir abad ke-19 mengalami cabaran dengan kehadiran
penjajah Inggeris di Tanah Melayu. Proses sekularisasi penjajah telah
memperkenalkan dasar pelajaran yang amat menghadkan kurikulum pendidikan Islam
dan mengawal ketat pengajaran al-Quran. Kedatangan Inggeris sesungguhnya telah
memperkenalkan pendidikan sekular kepada orang Melayu. Tegasnya, pada zaman
penjajahan ini menurut Rosnani Hashim (2001) (Kurikulum Pendidikan Daripada
Perspektif Islam Dalam Konteks Pendidikan di Malaysia. Jurnal Pendidikan Islam,
November, 9(4).), sistem pendidikan digunakan sepenuhnya oleh pihak penjajah
untuk mencapai agenda mereka yang tersendiri, termasuk menyebarluaskan fahaman
sekular dan meminggirkan agama.[4]
Bersambung....
[1]
Prof Madya Dato’ Dr. Mohd Asri Zainal Abidin. 2012. Travelog Minda Tajdid ;
Catatan Perjalanan Dari Tanah Barat. PTS Islamika Sdn Bhd. Hlm.24-26.
[2]
Suara Anak Muda. (http://arruhuljadid86.blogspot.com/2009/06/gubra-malaysia-perempuan-berkalung.html). 2 Mac 2013.
[4]
Tengku Ibrahim Helmi b Tengku
Mohammad. 2012. MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN ISLAM : SATU KAJIAN TERHADAP PEMBENTUKAN AKHLAQ PELAJAR SMKA MAAHAD
MUAR, JOHOR. Latihan Ilmiah Diploma Tahfiz wal Qiraat, Syukbah Qiraat,
Darul Quran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Kuala Kubu Bharu,
Selangor. Hlm.54.
0 comments:
Post a Comment