Friday, January 09, 2015

Kembara ke Makkah | Satu Jawapan

Posted by Tengku Ibrahim on 9:31:00 PM

Jam telah menunjukkan 8.29 am. Bermakna hanya tinggal seminit sahaja lagi sebelum aku dibenarkan keluar daripada dewan peperiksaan, sekaligus menamatkan semester pada kali ini. Kali ini, fikiranku bukan exam yang diutamaan. Namun, aku mahu mencari satu jawapan. Jawapan yang tiba-tiba datang tanpa diundang. Aku merasa semakin jauh dengan Tuhan. Hah! Kenapa ? Sudah hampir setahun aku di sini, Madinatun Nabi. Tetapi mengapa sedemikian yang dirasa. Akhirnya, aku memilih Makkah destinasiku. Mencuba mencari jawapan dan ketenangan di celah-celah kesibukkan manusia.

Seusai solat Isyak, pengembaraan bermula. Bas Saptco pilihanku. Rupanya-rupanya sudah terlalu lama aku tidak ke Makkah bagi menunaikan umrah. Kali terakhir, ialah selepas musim haji. Aku memandang ke jendela. Merenung nasibku, saat-saat indah sewaktu awal-awal menjejaki kaki ke sini, bumi nabi. Takut, gembira, excited, tidak dapat digambarkan. Saat itu, " Aku mahu pergi ke Makkah tiap-tiap bulan ", kataku kepada seorang sahabat. "Aku tak mau tinggalkan dars di Haram". "Aku nak solat di Masjid Nabawi setiap hari".

Tapi sekarang ianya semakin hilang. Kalaupun tidak seluruhnya. Pudar. Daripada hitam kepada kelabu persis bulan yang semakin menghilang kerana terangnya mentari.

" Barangsiapa yg bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar. Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya "

Betapa banyak dugaan dan ujian yang telah kita lalui sehingga kadang-kadang sedikit demi sedikit kesusahan tersebut semakin kita lupakan. Kesusahan yang mana dahulunya kita menadah tangan memohon kepada Tuhan Ya Rabb, bantulah hambaMu ini.., Ya Rabb kasihanilah hambaMu ini..di saat tiada sesiapa pun disisi kita yang boleh membantu kita..

Namun sekarang...kesusahan tersebut semakin beransur pergi bersama Tuhan yang dahulunya kita merintih kepadaNya, memohon agar diberi belas kasihan..

Sungguh aku seorang manusia.
Moga aku bertemu dengan jawapan yang dicari.
Ya, dicelah-celah timbunan manusia.
Bumi barakah..


08:15 am
Universiti Islam Madinah

0 comments:

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site